Merlin´s return / Merlin´s apprentice.

Filmen Merlins apprentice ska tydligen i grunden vara en tv serie... vilket inte är svårt att tro efter att ha sett den. Jag gillade filmen Merlin starkt! Många bra skådespelare och en bra story också... Därför blev jag lite nyfiken när jag såg att denna uppföljare fanns att hyra. - Så jag hyrde den och ångrade mig sedan bittert. Först och främst måste man faktiskt komma ihåg vad jag sagt om uppföljare (läs mitt inlägg om trilogier)... För det andra så är kopplingarna till den första filmen väldigt tunna och svaga... Förutom att Sam Neill spelar Merlin, precis som i filmen Merlin, så tar inte den här berättelse vid där den föregående avslutar... Kriget med Mab verkar inte ha hänt... Det som komplicerar saken ytterligare är att det är samma skådespelare som spelade Mab i första filmen, som spelar Lady of the Lake i denna film... det vill säga Miranda Richardsson. I första filmen är Lady of the Lake en allierad till Merlin, men i denna blir hon hans motståndare.


Jag kan nog hel klart säga så här - Om du ska se Merlin´s return så glöm att du har sett Merlin... Vilket blir lite självmotsägande då return i titeln förutsätter att han varit här, försvunnit och nu kommer tillbaka *hehe*.


Filmen är nästan tre timmar lång... men hey... det är ju en tv serie egentligen... så det är klart att det blir så långt.


*spoiler* Jakten på graalen är viktig... eller rättare sagt att återfå graalen igen ("return" där också!!!) Tramsigast av allt trodde jag det skulle bli när dom återfinner graalen och allt återställs.... Men nej då... strax efter överträffas det hela (eller underträffas) med en allt grövre nödlösning med att lärljugen (som dessutom visar sig vara Merlins och Lady of the Lakes son) träder in i dödsriket för att träffa Merlin igen!!!


Sen vill jag ge en extra känga till översättaren som översätter Lady of the Lake till Viviane. Tramspelle där!


Nej här blir det inga monster eller kakor!!! Nytt betygssteg införs istället: Citron!

        +       

Arrestera regissören, tack!

/R

Kommentera här: