Hellboy

Tjena alla filmisdiggare!

Kan en man vara så ful så att det enda sättet för honom att lyckas är att gömma honom bakom en mask... ? Hehe... skämt å sido... men Ron Perlmans, som spelar Hellboy, prestationer på filmscenen och i TV är nog som störst när han har massvis med smink eller har nunan gömd!

                                                                    

Filmen är gjord av Guillermo del Toro, bland annat Blade II och Pans Labyrint, som verkar gilla att ha med just Perlman i sina filmer... med tanke på hur många gemensamma filmprojekt dom varit involverade i tillsammans!

Jag gillar filmen för den historiska återkoppling som görs. Filmen börjar i slutet av andra världskriget och figuren, som vi sedan får lära känna om Hellboy, blir frammanad på uppdrag av nazisterna. Detta som ett led i desperation för att nå världsherravälde. Filmen innehåller även andra historiska kopplingar... bl.a. till den ryske tsaren Romanov och Rasputin!


                                                                                        

Perlman spelar alltså huvudrollen Hellboy, som är en hjälte! Han har övermänsklig styrka, vilket gör honom till en superhjälte... Precis som alla superhjältar har en svaghet/akilleshäl (vilket superhjältar måste ha... oavsett om dom är huvudkaraktärer i en berättelse/film... Stålmannen har sin hemliga identitet och framförallt Kryptoniten... Daredevil är blind etc.), har även Hellboy en. Hans akilleshäl är att han inte är som dom han har i sin omgivning... Han är inte människa och han får sällan vistas bland dessa! Han skäms över sitt utseende och gillar det inte... vilket manifesteras i de facto att han kapar av sina horn! (Vilka av någon anledning växer ut hela tiden!)

Filmen är storymässigt inte jättestark... och precis som t.ex. första Fantastiska fyran filmen, så känns denna lite som en pilot till en serie... ok. dålig jämförelse... så dålig är inte Hellboy... men det är principen jag vill åt!
Filmen i sig är värd... typ en svag trea!

Figuren Hellboy vill jag dock lyfta lite högre än filmen som helhet. Han är inte platt och förutsägbar som t.ex. Stålmannen.. Han kan blöda och ta stryk... Han är oborstad och röker cigarr. Han har attityd och är lite av en rebell! Mycket macho naturligtvis... Lite av en antihjälte! Vilket tydligt understryks i kontrasten till hans "fiskkompis" Abe Sapien!

"Vila min väska" /R

Kommentarer:

1 Theréses bästa kompis:

skriven

Hej rörlig bild-läraren! Jag är lite nyfiken på vad du tycker om mangafilm? Jag såg nämligen en, min första och hittills enda, Det magiska slottet (om jag inte minns helt fel) och tyckte att den var helt underbar. Om du är lite halvinsatt i sådana typer av filmer, vilken skulle du då rekommendera mig att se mer? /Evelina

Kommentera här: