In the mouth of madness

Ok.... here it goes...

Om någon skulle fråga mig - Robert vilka är den/de bästa filmerna du sett... Kan du ranka dem...
Beroende på vilket humör jag är på och vilka filmer jag nyss sett, så kommer min lista och mina nämnda titlar att variera. Det är som att fråga någon hur han eller hon mår eller vad denne person tycker om det rådande vädret!

En sak som aldrig skulle kunna ändras är filmen med titeln "In the mouth of madness". Denna film har en stående prenumeration på min topp tio lista.... Vilket gör att jag måste säga att totalt sett så är det nog den bästa (hittills i alla fall!)

Och då måste jag fråga mig själv... kan jag göra den här filmen rättvisa.... och kan jag skriva om den utan att förstöra för dig som läser detta, och blir intresserad av att se den... (Ett val som jag ställs inför varje vecka, när jag lyfter exempel för mina elever, kring teoretiska begrepp!)


Denna John Carpenter film (som gjorde Flykten från New York, med Kurt Russell som Snake Plisken) är min urtyp av en bra film, då den tål att ses flera gånger. Filmen ger nya perspektiv och väcker nya frågor varje gång jag ser den. Den har ett alldeles lysande berättarperspektiv och även, som jag konstaterade efter att tittat på den igen nu ikväll, en lysande tilltals problematik. Vem talar berättelsen till: Är det någon som läser berättelsen/ser filmen i filmen... är det mot huvudkaraktären eller är det mot mig som tittar på filmen... Uj det här blir för rörigt för dig, tror jag... bäst att backa ett halvt varv!

Filmen handlar om John Trent, som arbetar som en frilansande försäkringsutredare. Han är cynisk och ser alla människor som potentiella bedragare. Han är mycket duktig på det han gör och har ett gott rykte. Han blir därför kontrakterad att ta reda på var författaren Sutter Cane har tagit vägen. Sutter Cane är nämligen en storsäljande författare, i mått med Stephen King (som även nämns i filmen som jämförelse). Problemet är att  Cane försvunnit för en tid sedan och slutet på den kommande boken saknas innan förlaget kan trycka upp boken. (Titeln på boken är f.ö. "In the mouth of madness".) Dessutom har Canes agent, som tagit emot de senaste kapitlena av boken, blivit galen efter att ha läst dessa!

Dom framåtrörelser vi får i början av filmen är följande:
* Var har Cane tagit vägen?
* Blir man galen av att läsa Canes bok?
* Är Canes försvinnande ett pr-trick från förlaget?

Filmen innehåller många upprepningar (något för mina elever att titta på, med anledning av dagens lektion!!!! ;) !!!) Och vid en lättare form av analys skulle vi här kunna titta på vad som förändras vid upprepningarna.
T.ex. återkommer en scen vid en bakgård, där en polis slår ner en uteliggare... och på husväggen finns det massa klotter. Den här scenen återkommer vid flera tillfällen, och ändras... Speciellt intressant blir det när scenen dyker upp i vad som förefaller vara Trents drömmar! - Vill inte ge er för mycket här... utan ni får snällt titta själva och diskutera det med mig! (Jämför även den återkommande pojken på cykel!)

I sin jakt på att få tag på Cane, så hittar Trent den lilla orten Hobb´s end. Hobb´s end är den ort, i vilken Canes skräckhistorier utspelar sig. Orten finns inte på kartan och finns inte i några arkiv.... Det mest kusliga av allt är att allt som skrivits i Canes tidigare böcker finns i Hobb´s End! Canes böcker blir därför som någon form av manual för Trent och hans medhjälpare!

Något måste sägas om början på filmen (även om slutet... öööö... är bäst!). Filmen börjar med att Trent placeras på dårhus. En doktor besöker honom, och Trent berättar vad han varit med om! Filmens handling är alltså retrospektiv i handlingen... samtidigt som den inramas av en nutid i början och slutat. (ZÅABCDEF.... ÄÖ)
Den mest spännande scenen är just här i början av "vårt" tittande... i den madrasserade cellen, så dyker det upp en skuggfigur bakom Trent (när denne tittar ut genom fönstret på dörren till sin cell!) Trent ser ut att känna sig hotad till livet av denne figur och  dialogen är som följer:
Trent: Isn´t this a rotten way to end it? Skuggfiguren: This isn´t the end - you haven´t read it yet!"

Det som är mindre bra för er som vill se denna film, är att den till synes inte går att få tag i... Bron är med andra ord sprängd... finn andra vägar (*helikopter*) (Någon som vet var det är hämtat från!????)

En måste film för dig som gillar andra Carpenter filmer och för dig som gillar Thrillers!!!

5:a

Andra måste filmer just nu:
Identity
Seven
Prestige
Illusionisten
Blood in Blood out
Matrix... Får se om jag återkommer inom kort med någon av dom! :)

För att citera min gamlefarfar "Sov sött och vakna *censur*"
/R

Kommentarer:

1 Karl B:

skriven

Haha, det är från "Repmånad"! ^^

Kommentera här: