Matrix

Filmen Matrix är en film som visar på sci-fi genrens tyngd och essens! Att kunna sätta en dagsaktuell fråga på sin spets kan ibland vara svårt... Den kan lätt bli avfärdad som att "då avbryter vi eller gör något åt det" innan. Sci-Fi genren tar steget bort iväg från våra dagsaktuella begränsningar och ställer frågan "Tänk om"/"What if"... En annan intressant film som lyfter en fråga på detta sätt är Gattaca med kloning och abortfrågan... I både Matrix och Gattaca ser det mänskliga samhället annorlunda ut och ger etiska frågor ett annat spelrum! Därmed får den inte de begränsningar som frågan skulle ha om handlingen utspelade sig i vår egen realtidsrymd!

Matrix var väldigt nyskapande och revolutionerande när den kom... vilket enkelt kan ses när vi sätter 1999 års näst bästa film The Mummy i relation... "Mumien" hade även den ganska hög teknisk standard, men hamnade i skymundan från Matrix! På grund av detta skulle jag vilja kategorisera in Matrix som en modern klassiker!

                                                                          

Jag har använt filmen tidigare, som en film som eleverna fått göra prov på. Filmen lämpar sig väldigt bra för att titta på struktur och uppbyggnad, samt att göra närläsningar. Personligen vill jag förorda ett marxistiskt och en feministisk djupanalysering av filmen. Det finns tydliga inslag av hierarkier och över- och underordnade i samhällstrukturen... med människan i basen, maskinerna i överbyggnaden och Matrixsystemet som ideologi! I en feministisk analys kan karaktären Trinity ställas mot Neo, men även mot filmens andra kvinna... dvs. Switch! Vad är kvinnligt och manligt i filmen... Trinity är ju nästintill en man och har ett manligt beteende... Switch är klädd i vita kläder och Trinity i svarta... dom är varandras motsatser i mångt och mycket!

Matrix innehåller många små detaljer... som att Neo är ett anamgram och blir ONE! Många religiösa namn figurerar tillsammans med det faktum att Neo ska frälsa världen!

Det är inte första gången jag ser filmen... och det lär inte bli sista gången heller... sparar lite analyspunkter till dess!






/R

Kommentarer:

1 Lotta:

skriven

Jag såg en film häromdagen som många har försökt jämföra med just Matrix - trots att de är två ganska olika filmer, den heter Dark City (1998) och jag föredrar nog den framför The Matrix trilogin. Kanske lite förvirrande, men The Matrix 1 slår Dark City som film - fast Dark City slår The Matrix trilogin i sin helhet.

2 Batti:

skriven

Även om man bortser från att Keanu Reeves är en av världen sämsta skådespelare tycker jag att Matrix är dålig. Det finns oerhört många detaljer som är rent korkade...

Det finns underhållande och tänkvärda sekvenser, men det räcker inte...

Matrix är en ruskigt överskattad film helt enkelt...enligt mig..

3 Batti:

skriven

Nu låter det faktiskt som att du menar att jag är lite för dum för att förstå Matrix. Men det kanske inte är så du menar.

* * * * Spoilervarning * * * *
Då ska jag förtydliga lite. Jag har inget emot våldet i filmen. Det finns inget ologiskt med det; precis som du säger följer det filmens logik. Jag tycker exemeplvis att Kill Bill är mästerverk och det våldet är definitivt lika ologiskt, men för filmen passande.

Det jag formligen avskyr med Matrix är alla dessa förbannade "deep talks" som Trinity och Neo har när de måste lyfta den förbannade telefonene. De befinner sig i livsfara och måste "åka tilblaks" och vad gör de då. De står och tjafsar och pratar känslor en kvart istället för att "dra" och ta det snacket senare. Detta händer upprepade gånger och sådana detaljer får mig att tycka att en annars smart film blir värdelös.

Att sedan Keanu Reeves är en av Hollywoods absolut sämste skådespelare gör inte det hela bättre.

Dessutom, men detta är egentligen en annan sak, tycker jag att handlingen och "Matrisen" är lite för osannolik för att man ska kunna köpa den. Då har jag lättare att ta till mig fantasy när man faktiskt kan tänka att det finns en parallell värld någonstans.

Här har du anledningarna till att jag har satt betyg 2 på MAtrix och att jag tycker att det kan vara en av histroiens mest överskattade filmer.

4 Batti:

skriven

Det är lugnt. Det är sannolikt jag som hade för höga fröväntningar på filmen första gången jag såg den och blev därför besviken.

Nästan alla mina kompisar gilla Matrix; men inte jag.

Smaken är som...ja, du vet :-)

Kommentera här: