Science fiction- & Fantasykategoriseringar

Hej alla filmälskare!

Ska alldeles snart börja läsa en kurs som heter Science fiction, vid Uppsala universitet... tänkte att ni kunde få ta del av lite tankar och kategoriseringar som jag filar på... kan hjälpa inför framtida filmtittande kanske???
Håller även på att fila på ett inlägg (som troligen kommer dröja ett bra tag!!!) Som heter Star Wars - Sci-fi eller Fantasy... något att se fram emot kanske???

Klicka på nedanstående bilder, så blir de större!





En annan modell är:





Kommentera dem gärna!!!
Enjoy!
Ärtor ut
/R

Kommentarer:

1 Batti:

skriven

Jag vet inte vad jag tycker om uppdelningen.

Jag har lite svårt att se att Sci-Fi skulle vara rationellt och vetenskap. Det är i så fall påhittad vetenskap och påhittade rationalitet, men det kanske är det du menar.

Personligen tycker jag bättre om fantasy eftersom det lämnar mer åt den egna fantasin och eftersom jag har lättare att låta fantasin tala än att "käka" upp dumheter som presenteras i exempelvis Star Wars eller varför inte Matrix.

2 Moviemaster:

skriven

Fast det är det jag menar med Sci-fi ändå.. den fiktiva verkligheten som speglas genom filmen/berättelsen bygger runt fenomen som är förklarliga... det kan t.ex. vara en sci-fi med skräck inslag... men då krävs det att monstret i filmen har biologi i botten! T.ex. en utomjording eller "freak of nature". Om det å andra sidan är tal om ett spöke eller ande så är det en skräck med inriktning på fantasy!
För att förtydliga. Zombiekaraktären, som den förekommer i 28 veckor/dagar senare & I am Legend & Land of the Dead, är sprungen ur medicinska och vetenskapliga experiment som gått fel... många andra Zombieberättelser kan ha voodoo kopplat till sig. DVS att Zombien har blivit besatt av magi - då är det fråga om fantasy!

Med ditt resonemang så antar jag att du är mer av en Star Wars fan än en Trekkie!???? - Har jag rätt eller har jag rätt????!!!

3 Batti:

skriven

Du har fel och du har fel :-)

Jag gillar varken Star Wars eller Star Trek...

Jag förstår ditt resonemang - absolut, men personligen dras jag mer till berättelser där man inte får förklaringen utan man får fundera på om det verkligen kan vara så.

Som exemeplvis i Harry Potter eller His Dark Materials-trilogin. Det känns omöjligt för mig att förkasta detta eftersom jag inte kan veta vad som finns i parallella världar. Men Star Wars och Star Trek känns åde oerhört enkla att avfärda. Förstår du vad jag menar?

Kommentera här: