Beowulf

Efter att Christopher Lambert gjort filmen Beowulf 1999, och lämnat en rejäl citron/grävling (prova den Ramlösa!) eftersmak efter sig så var jag en smula skeptisk inför den nya filmen. Den "gamla" filmen från -99 lanserades ju även utifrån att en av huvudrollstjejerna stått modell till dataspelets Laura Croft... och som i ett trollslag så innehåller ju då Angelina Jolie, som gjort rollen Laura Croft tidigare! Detta kan helt enkelt inte vara goda omen, tänkte jag.
Dessutom har filmen varit nedskriven lite här och där... vilket heller inte talar i dess favör!


DVD Film: Beowulf                                                        DVD Film: Beowulf

Men efter att ha sett den så måste jag säga att så jävla usel var den inte ändå! Det är ingen film jag skulle använda i undervisningen för att visa berättargrepp eller så... Filmen är rätt platt, bortsett från själva animationstekniken! Till skillnad från Lambert versionen från -99 så har den nya inte det överdrivna och uppbeatade tempot... Filmen håller sig trogen till sin tidsålder också. Alla eldvapen och eldteknik är borta och dom där larviga "pistol armborsten" som Lamberts "comboy"version av Beowulf har är borta dom med! Prisa gudarna för det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Häftig animation... vilket är filmens enda "edge"...... Kanske var jag på humör för en sån här film... den funka i alla fall!

NoneNone
NoneNoneNone

Ärtor ut!
/R

Kommentera här: