Flying Daggers

                                                       DVD Film: Flying Daggers

En film av regissören bakom Hero,och i samma stil som Crouching Tiger Hidden Dragon. Till skillnad från dessa så ter sig Flying Daggers vara en smula ostrukturerad och förvirrande för mitt västerländska sinne.

Flying Daggers börjar enkelt med en motsättning mellan den kinesiska staten, under Tang dynastin, och en motståndsrörelse som kallar sig "de flygande knivarna"(vilket borde ha översatts till dolkar... men svenska filmöversättare har aldrig stått högt i kurs i min bok!) En polis sätts under täckmantel för att avslöja "knivarnas" nya ledare och deras gömställe... för att göra detta så befriar han deras förra ledares blinda dotter! Många saker visar sig dock inte stämma - Berättartekniskt gillar jag inte filmen då väldigt lite blir planterat innan.... och mycket kommer som en blixt från klar himmel!

Problemet med filmen är också att dess mening blir otydlig... det finns ingen sammanhållande premiss... handlingen slutar dessutom i en Kain och Abel liknande situation... Filmen hade kunnat vara ett tidsdokument över den historiska perioden - men handlingen centrerar och avslutar inte i den konflikt som nämns mellan "knivarna" och staten!

Till filmens fördel finns naturligtvis samma naiva action och martial art, som i Hidden Dragon och Hero! Men inte mycket mer!

None

/R

Kommentarer:

1 Batti:

skriven

WTF????!??!



House of the Flying Daggers är ju hur bra riktigt bra! Den är inte lika bra som Crouching Tiger eller Hero, men en etta??



Introscenen ensam lyfter ju filmen till en fyra!

2 Moviemaster:

skriven

Smaken är som baken.. Jag var inte på humör helt enkelt! Och så bra är inte det visuella, att det kompenserar det negativa! - Jag menar stridscenerna är same-same but same! Hade den här kommit innan Hero och Hidden Dragon, så hade dom säkert kommit undan med det!!!

/R

3 Batti:

skriven

Naturligtvis är det baken som gör att olika filmer kan gå hem his vissa och inte hos andra.



Här kan man säga att vi inte alls håller med varandra. Eller egentligen är det nog mest betyget 1 som stör mig. Det finns så många oerhört dåliga filmer som det betyget reserveras för. (Hos mig alltså)

Kommentera här: