Livet från den andra sidan

                        DVD Film: Livet från den andra sidan

Orginaltiteln på den här filmen är "Ghost town"... och visst... "... den andra sidan" anspelar på livet efter döden... Jag tror dock inte att översättarna valt den här svenska titeln enbart utifrån detta faktum.

Titeln "Livet från den andra sidan" anspelar även på en annan film som Greg Kinnear (som är med i den här filmen) är med i! - nämligen "Livet från den ljusa sidan". Och det är lite så jag skulle vilja beskriva den här filmen som - ett möte mellan filmerna Livet från den ljusa sidan och Ghost. Någonstans vill jag hylla översättaren som kom på att göra denna ganska listiga intertextuella koppling till den andra titeln... - Men lika snabbt slår det mig att det här tricket är lika gammalt som lumpet. "Det våras för..." filmerna av Mel Brooks och "Tjejen som..." med Goldie Hawn - det vänder sig ganska snabbt i magen när man tänker på detta!

Jag tänker dock inte låta detta förstöra aptiten för denna brillianta söndagsrulle. Myche sevärd film om tandläkaren som är folkskygg och egoistisk, och som helt plötsligt för förmågan att se döda människor... detta vänder hans liv på en femöring!

Som sagt... lite Jack Nicholson i "Livet från den ljusa sidan"! Charmig och sevärd!




/R

Kommentera här: