Reklamanalys - Grupp Albatross



Kommentarer:

1 Sandra:

skriven

Reklamanalys



Reklamfilmen handlar om ungdomar på en fest, festen går till på ett sådant sätt som en del föräldrar tror eller vill tro att det ska vara. Målgruppen för denna reklam film är föräldrar till ungdomar som dricker alkohol och går på mycket fester. Reklamfilmen uppmanar föräldrar till att inte köpa ut alkohol till sina barn, systembolaget vill hjälpa föräldrarna att stå emot trycket från barnen.



Vi tolkar reklamfilmen utifrån egna erfarenheter, innan man får se sluttexterna kan det vara svårt att förstå filmens budskap, speciellt för yngre då de inte har samma erfarenheter av fester som äldre har.



Filmen utgår ifrån ett omvänt perspektiv, den väcker uppmärksamhet p.g.a. ungdomarna tar så mycket ansvar i samband med alkohol, utifrån det perspektiv som föräldrarna vill att det ska vara. Ungdomarna spelar vuxna ifrån den s.k. överklassen, de dricker för att de är gott, t.ex. när de står och provsmakar på vinet och dess smaker. Många ungdomar idag dricker för att bli berusade, inte för att de är gott.



Filmen handlar om att ungdomarna är på en ”hemma fest”, vilket är vanligt idag för ungdomar. Att dricka alkohol har blivit en slags trend och även en ”vuxenstämpel” att dricka alkohol. Speciellt att gå på krogen är en ”vuxenstämpel”, man känner sig vuxen jämfört med sina yngre kompisar.



Vi anser att behovet som framställs i filmen kan anspela på alkoholism, en ungdom som får alkohol av sina föräldrar löper större risk att utveckla alkoholism enligt statistik. Ungdomarna kan bli mer accepterande mot alkohol, de kan ta till alkoholen när de mår dåligt just för att fly från verkligheten. Föräldrar kan köpa t..ex. en flaska vin till sitt barn för att hon ska få gå på fest och ha roligt när föräldrarna märker att hon mår dåligt, men alkoholen gör inte problemen bättre, det kan göra dem värre.



Som nykter kanske man känner att man inte får vissa behov tillfredsställa, men däremot kanske när man dricker alkohol får man dem behoven tillfredsställda. Vissa av behoven i Maslows behovstrappa kan ha utvecklats med tiden, att du bara får dem tillfredsställda på det sättet du vill när det är alkohol med i bilden. En person som är väldigt blyg kan få utlopp för sin riktiga personlighet, att hon verkligen vågar vara sig själv. Men då kan alkohol behövas hela tiden för att man vill vara den personen man blir när man dricker, då kan man utveckla ett slags beroende av vara den man egentligen vill vara, den personen som alla ser upp till och tycker är rolig.

2 Sofie:

skriven

Systembolaget reklam - Festen



Detta är ironi på hög nivå för hur vuxna tror att ungdomar inte dricker. Bra reklam egentligen men samtidigt grymt irriterande. Jag tycker dom vill få fram att när ungdomar dricker så är det raka motsatsen och det är lite patetiskt. Men samtidigt förstår jag det, för att syftet med det hela är väl också att föräldrar inte ska köpa ut åt sina tonåringar och då behöver man nog överdriva, riktigt ordentligt. För det kan gå illa många gånger.

3 Josefine L:

skriven

Reklamanalys



Reklamfilmen handlar om ungdomar på en fest, festen går till på ett sådant sätt som en del föräldrar tror eller vill tro att det ska vara. Målgruppen för denna reklam film är föräldrar till ungdomar som dricker alkohol och går på mycket fester. Reklamfilmen uppmanar föräldrar till att inte köpa ut alkohol till sina barn, systembolaget vill hjälpa föräldrarna att stå emot trycket från barnen.



Vi tolkar reklamfilmen utifrån egna erfarenheter, innan man får se sluttexterna kan det vara svårt att förstå filmens budskap, speciellt för yngre då de inte har samma erfarenheter av fester som äldre har.



Filmen utgår ifrån ett omvänt perspektiv, den väcker uppmärksamhet p.g.a. ungdomarna tar så mycket ansvar i samband med alkohol, utifrån det perspektiv som föräldrarna vill att det ska vara. Ungdomarna spelar vuxna ifrån den s.k. överklassen, de dricker för att de är gott, t.ex. när de står och provsmakar på vinet och dess smaker. Många ungdomar idag dricker för att bli berusade, inte för att de är gott.



Filmen handlar om att ungdomarna är på en ”hemma fest”, vilket är vanligt idag för ungdomar. Att dricka alkohol har blivit en slags trend och även en ”vuxenstämpel” att dricka alkohol. Speciellt att gå på krogen är en ”vuxenstämpel”, man känner sig vuxen jämfört med sina yngre kompisar.



Vi anser att behovet som framställs i filmen kan anspela på alkoholism, en ungdom som får alkohol av sina föräldrar löper större risk att utveckla alkoholism enligt statistik. Ungdomarna kan bli mer accepterande mot alkohol, de kan ta till alkoholen när de mår dåligt just för att fly från verkligheten. Föräldrar kan köpa t..ex. en flaska vin till sitt barn för att hon ska få gå på fest och ha roligt när föräldrarna märker att hon mår dåligt, men alkoholen gör inte problemen bättre, det kan göra dem värre.



Som nykter kanske man känner att man inte får vissa behov tillfredsställa, men däremot kanske när man dricker alkohol får man dem behoven tillfredsställda. Vissa av behoven i Maslows behovstrappa kan ha utvecklats med tiden, att du bara får dem tillfredsställda på det sättet du vill när det är alkohol med i bilden. En person som är väldigt blyg kan få utlopp för sin riktiga personlighet, att hon verkligen vågar vara sig själv. Men då kan alkohol behövas hela tiden för att man vill vara den personen man blir när man dricker, då kan man utveckla ett slags beroende av vara den man egentligen vill vara, den personen som alla ser upp till och tycker är rolig.



Kommentera här: