Filmer på 00 talet!

Jag har tänkt att till och från skriva lite om de filmer som kom under 00 talet. Det är lite svårt att sätta sig ned och sammanfatta allt, eller ens göra någon form av ranking över filmerna, framförallt av den anledningen att jag inte hunnit se alla filmer som jag vill från 2009.

Framförallt vill jag tänja på begreppet 00-talet, om man nu kan kategorisera på detta sättet. 00-talet började inte med efter millenieskiftet mellan sista december 1999 och första januari 2000. Det fanns en trend 99 som var inriktad på katastrofer i datavärld och kopplad till det religilösa. En trend som kommit tillbaka, om än med andra ingångar.

När det gäller indelning och uppstart av en tidsepok som vi varit del av, eller som kanske fortfarande deltar i, så vill jag göra en markering och en definition av den tid som varit: Den allra tydligaste trenden har varit kopplad till datorisering och animation. Till fart och fläkt och brytande av verklighetens mönster och begränsningar.

Med en sån definition vill jag sätt Matrix som uppstart för det många vill kalla för 00-talet. Och i ledbandet av detta har vi även Sagan om ringen triologin, Superhjältefilmerna (X-men, Spindelmannen, Ghost Rider etc.) och för att inte tala om animationsfilmerna i Pixar och Dreamworks, med allt från Disney´s Bilar, till Shrek och Wall-E.

En annan trend vi kan se är också det dubbla tilltalet med tecknade filmer som utökats och exponeras i större sammanhang. Och här ligger ju inte bara film på bio i centrum, utan här har vi naturligtvis Simpsons och South Park som Tv-serier ett sammanhang. Vi har även fått en rad filmer som i sin teknik skulle kunna vara barnfilmer, men som hanldingsmässigt är något helt annat... som Corpse Bride, Coraline och den i Sverige kommande filmen den fantastiska räven av Wes Anderson.

Jag tycker 00-talet kännetecknas av den ökade animationen; att vi har fått prequels - det vill säga vad hände innan filmen (oftast till en film slagit igenom stort); Superhjältar - till höger och vänster... och där har vi nog bara sett början; Att fantasy har gjort ett återtåg ibland Blockbuster - tidigare har Sci-Fi dominerat i filmmediet, men med den nya tekniken har fantasygenren tagit tillbaka lite mark mot denna genre... med allt från Sagan om ringen, Harry Potter till enkla historier som Den magiska leksaksaffären!

Jag kommer att lägga upp inlägg om viktiga filmer från 00-talet(utan ranking), som jag anser förtjänar att nämnas!

Hörs!
MVH Robban

Kommentera här: