World Invasion: Battle Los Angeles

                                       World Invasion: Battle Los Angeles omslag

Krigsfilm a´la Independence Day... Rymdmonstren anfaller och är nästintill oövervinnerliga. Jänkarna fixar biffen till slut.

Frågan som filmanalytiker/filmkritiker ställer sig till frågan om detta kan klassas som sci-fi... vilket naturligtvis ställer grundproblematiken om vad sci-fi är eller låter sig definieras som.

Jag har tidigare tagit upp skillnaden mellan sci-fi och fantasy, vari skillnaden mellan Star Trek och Star Wars skulle kunna utgöra en stöttesten. Tekniken hamnar i fokus i Star Trek. Mänsklighetens tekniska utveckling och problemen; moralen; etiken kring denna står i centrum. Star Wars å andra sidan är det främst kampen mellan gott och ont som står i centrum. Det viktigaste elementet i Star Wars är inte den futuristiska tekniken utan det är kraften och hur man på ett religiöst och mentalt sätt förhåller sig till denna! De fjärran planeterna, stjärnorna och teknologin är fernissa till detta i filmen. Detta gör att Star Wars främst  är en fantasy film.(med sci-fi inslag, för er som satte kaffet i halsen!)

Att definiera World Invasion ter sig en smula svårare, när man ställer den mot polemiken av Star Trek vs. Star Wars. Den här filmen innehåller inte en mänsklig teknologisk utveckling, så som i Star Trek (Vilket väger emot Star Wars också, i och med att det inte är fråga om människor/jordbor utan snarast människoliknande figurer!)
Här i hittar vi dock viktiga definitioner som gör att filmer som A.I., Gattaca och Eternal Sunshine of the spotlessmind kan definieras som sci-fi, trots att samhället i stort inte är annorlunda i dessa filmer. Det futuristiska samhället behöver alltså inte avvika i större grad från dagens, som exempelvis är fallet i filmer som exempelvis I,Robot eller Surrogates. Det handlar snarast om att ny mänsklig teknik, som oftast är i sin linda i nutiden, dras till sin spets. Här kan man ta några roliga exempel från Arnold Schwarzeneggers CV, med exempel som Total Recall och 6:e dagen.

Nåväl... vi ska väl inte avfärda utomjordingar som att vara sci-fi helt. Men skillnaden mellan dessa och t.ex. zombies eller annan sorts monster är inte stort steg. Båda ligger inom fältet av skräck genren.
Analytiskt spännande blir den här filmen om vi ställer det mot andra invasionsfilm med rymdtema. Främst kan man betänka skillnaden mot t.ex. Avatar, vari i mänskligheten är angriparna som invaderar och koloniserar. I Avatar har vi åter en mänsklig utveckling och teknik som ställer oss in för ny moraliska frågeställningar. Detta är inte något som något som händer/finns med i World Invasion. En intressant aspekt som skulle gjort handlingen lite mer intressant ur ett sci-fi perspektiv, är kopplingen mellan det vi får se vid den aktuella platsen och hur hela detta drabbar hela mänskligheten. I handlingen går karaktärerna förbi tv apparater som tvingar på oss små korta budskap om att hela mänskligheten står under attack... detta kunde ha vikts ut ytterligare... Nåväl vi ska inte avfärda denna film och dess handling helt sci-fi fri. Vill dock peka på att det viktigaste med den här filmen är inte detta.... det är kriget och action. Vem angriparen är inte det främsta rummet  och det gör att tempo, musik och stämning blir annorlunda.

Men då får filmen på en punkt en viss revansch, mitt i detta som kan upplevas som analytisk sågning, säg att vi byter ut dessa utomjordingar mot zombies. Vilken typ av sceneri skulle krävas, hur skulle dessa anfalla och vilken bildtyper och andra filmtekniska  aspekter skulle bli annorlunda? Naturligtvis skulle handlingen komma oss närmare med närbilder och skräcken inför att bli biten vara i fokus. Det viktiga i filmen är faktiskt det tekniska övertag som utomjordingarna har, vad är det som vi har som dom vill ha, och hur vi överkommer dessa underlägen som är viktiga!!! Här i hittar vi filmens viktigaste sci-fi inslag!!!

Peace out!!




Poäng efter allmän bedömning.Poäng efter allmän bedömning. av 5

//R

Kommentera här: