The girl with the dragon tattoo


                                             The Girl with the Dragon Tattoo omslag
En grymt bra skapelse. Många har hakat upp sig på Rooney... kanske är hon för kvinnlig för att spela den androgyne Lisbeth Salander(?)!

Först och främst måste jag konstatera att jag inte kunnat se filmen utan att vara påverkad av att ha sett den svenska filmen.... Många kritiker har fått för sig att den här versionen är mer trogen boken - vilket jag inte håller med om! Det som den här filmen gör är att fokusera djupare på Salander än Blomkvist... vilket jag tycker är dumt! Dessutom är denna version mer av än actionthriller, till skillnad från den svenska versionen som är mer av en dramathriller... tempot är högre i den här filmen, än den svenska... klippen är snyggare och den är mycket snyggare filmad.... men man tappar intrigen... många saker tas för givet och tillåts vara outtalat! Interaktionen mellan karaktärerna är djupare och bättre i den svenska versionen!

Jag ger filmen ett tre plus i betyg, och medger att jag är drabbad av hypen! Hoppas naturligtvis att de övriga delarna oxå görs... vilket antagligen kommer uppskattas än mer av mig, då de svenska versionerna inte höll särskilt hög nivå!!!!



Poäng efter allmän bedömning.Poäng efter allmän bedömning.Poäng efter allmän bedömning.

Kommentera här: