The Quest

Skrev om den här filmen 2009... gillade texten, så jag klipper in den här under och lägger upp en ny länk till trailer:
 
En gång för länge sedan, så var det en man som hade epitetet "The muscles from Brussels"... Hans namn var och är Jean-Claude Van Damme och under sin storhetstid så kunde han fejkmucka med Dolph Lundgren på en filmfestival, för att skapa en känsla av rivalitet och därmed locka till sig uppmärksamhet för hans nästa film!

Nog har vår högt ärade balletthoppa från Belgien gjort mycket skit... och i sanning mycket skit som är sämre än den här filmen! Jag hade sett filmen tidigare... och ändå utsätter jag mig för den igen - det måste vara min machokistiska ådra -eller?

Filmen har några intressanta fightingscener i slutturneringen... framförallt så gillar jag kinesens kung-fu stilar!

Filmen handlar om Chris Duboise som tvingas iväg från de barn som han vakar över vid New Yorks gator. Han hamnar av misstag på en båt som är på väg mot orienten och blir såld som slav vid Mutai island. Han förfinar här sin stridsteknik och ger sig i kast med att fuska sig in på en tävling i "den gömda staden", där världens bästa slagskämpar slåss om äran och en drakstaty som är gjord av guld!

Filmen innehåller några instressanta och ointetsägande flashbacks, som ska ge en bakgrundsförklaring till Chris liv... Hans drivkrafter att kämpa mot orättvisor och mot onda/elaka människor blir dock inte tillräckligt planterat eller förklarat! (tanken var god med dessa scener... men dom hade behövts laddas lite bättre!)

Intressant att se att Roger Moore valde att sänka sig till den här nivån!
Inget mästerverk... snarare tvärtom... Men fan vad bra den funkar på en söndag!!
 
 
Nå väl... en något usel story - men jag får väl erkänna att jag med jämna mellanrum återkommer till den (6 år sen sist då!)
 
 av 5
 

Kommentera här: