Den nakna mannen

 
En film som säger lika mycket om den finska sauna själen, som den säger vad det innebär att vara man och hur man som man ska förhålla sig till sina känslor. I Saunas ångor släpper de nakna männen sina fasader och blottar sin inre hjärtesorg!
 
Detta, det glömda, spåret i jämställdhetsdebatten... det hoppar upp och slår oss med en död fisk i ansiktet.
Mången människa kommer säkert inte hålla med mig - Några som läser detta kommer kanske till och med tycka illa om mig för att jag säger detta: Vi kommer inte ha ett jämställt samhälle innan vi pratar om den begränsning som normerna sätter kring manlighet och känslor. Vi kommer inte nå jämställdhet förrän vi diskuterat rätten till pappa rollen och barnens rätt till sina fäder, inför lagen! Och anledningen till att vi inte kommer att vara ett jämställt samhälle innan dessa frågor är lösta är att när vi väl tar tag i detta så kommer alla andra frågor, i jämställdhetens namn, vara lösta!
 
Viktig film film som jag är man nog att säga: Den fick mig att fälla många tårar i biomörkret, likväl som den fick mig att skratta flera gånger...
 
Finland är heltklart världsmästare i Bastu/Sauna... dom vinner även tävlingen mest kufiska byggnad/sätt att bygga en bastu i!
 
 
 av 5

Kommentera här: