Under tiden får ni hålla till godo med en tvåa... Inga kakor... Filmen är alltför svårsmält för att ses en söndag!!
/R
The Big Lebowski är en film med många härliga karaktärer. Huvudkaraktären The Dude, spelad av Jeff Bridges, är en gammal kvarleva från 60-talet.... en marianarökande lodis, skulle man kunna säga. The Dude gör inte många knyck och han lever mer eller mindre som en eremit... förutom att han inte sökt ensamheten i skogen... The Dude gillar inte staten, kontrollsamhället och har en avig inställning till auktorieteter. Dudes främsta nöje och hobby i livet är att spela bowling med sina lagkamrater Walter, spelad av John Goodman, och Donny, spelad av Steve Buscemi.
Walter är en Vietnamveteran som med sitt föregående äktenskap konverterade till judendom. Allt Walter gör eller säger kretsar kring dessa två ting. Han är aggresiv och tar gärna till våld! Donny är däremot en timid individ.
Hela historen kretsar kring att The Dude blir förväxlad med en annan Lebowski. Denne andre Lebowski visar sig rik, men har en fru som är skyldig pengar till några skummisar i porrfilmsbranschen! Då miljonären Lebowskis fru inte betalat och The Dude förväxlas genom namn, så dyker det upp två män hemma hos The Dude... det tar dock ett tag för dessa män, som uppenbart är mer muskler än hjärna, att inse sitt misstag. De pissar därför på The Dudes matta! En bit fram i filmen blir miljonären Lebowskis fru kidnappad, och The Dude får i uppdrag att agera kurir vid hennes frigivning... Det blir ytterligare förvecklingar och väldigt mycket humor och ironi!
Jag gillar den här filmen starkt... det var den som fick mig att börja dricka White Russians!
Intressanta roller med Peter Stormare som nihilisten Karl Hungus (som dessutom är porrskådis!) och John Turturro som bowlingspelaren Jesus. Häftigast av allt är Sam Elliott, som spelar rollen "The Stranger"... det är han som har funktionen som berättarröst i filmen... men han dyker även upp i själva handlingen vid baren i bowlinghallen.... där han pratar med The Dude. Min tolkning av denna karaktär är att han är Gud! - Men se gärna filmen... så kan vi prata om det sen ;)
Ha´re guld
Much love
/Robbelibobbelibobban
Intertextualitet.
Skeppen i rymden som tillhör Federationen har tydliga likheter med Imperiets stjärnkryssare i Star Wars. Skeppen är dock mer rektangulära, men har annars liknande bakparti.
Själva boendet på jorden ger intertextuella vibbar till den tecknade serien Jetsons. Vari det både finns flygande bilar och mänskligheten bor högre upp i himlen. Det vi ser här har naturligtvis George Lucas hämtat inspiration till Courosant (planeten som är en enda stad!) i Star Wars 1-3!
Leeloo är en karaktär som är stark, rödhårig och har ett namn som är jättelångt... men kan kortas ner med två stavelser. Intertexten till Pippilotta Viktualia Rullgardina Kryssmynta Efraimsdotter Långstrump borde te sig ganska självklar!
Zorgs städrobotar är knappast tagna ur luften. Här kan vi naturligtvis knyta tillbaka till alla filmer och all litteratur som innehåller robotar... Isaac Asimov så väl som George Lucas kan användas för jämförelser!
Divan är någon form av sjövarelse med tentakler. Hon har inga mäskliga ben och när hon kommunicerar med en av sina tjänare så öppnar hon bara munnen och andas. Frågan är om detta är någon form av telepati.. sen sjunger hon gudabenådat! Min gissning och känsla kring detta är att Divan är någon form av sjöjungfru.
Star Warsintertextualiteten fortsätter i elementprästernas klädsel, som ger tydliga kopplingar till Jediorden och framförallt Obi-Wan Kenobi! Vidare så är statyn av det femte elementet, som hämtas i början av filmen tillsammans med de fyra elementen, svävande på ett sätt som påminner starkt om hur Han-Solo förs iväg i slutet av Rymdimperiet slår tillbaka (Star Wars 5).
Korben Dallas är naturligtvis i sig en råbarkad f.d. militär som inte räds att använda våld. Han är lite smått misslyckad på det privata planet och som bottnar i det som spiller över i cynismer i dialogen!. Karaktären Korben Dallas påminner starkt om John McClane i Die Hard filmerna, vilket gör det så viktigt att det är Bruce Willis som gör den här rollen!
Snacket om en perfekt varelse i början av filmen, DNA-strängen vid återskapandet av Leeloo och Korbens snack om att han enbart vill ha en perfekt kvinna är naturligtvis förebådande inför Leeloo och hennes förmåga!
Andra intertextuella vibbar:
Till Star Gate, med tanke på utgrävningar i Egypten!
Till Star Trek, med tanke på språkdetektorer.
Till 1984, med tanke på storebrorssamhället.
Till serien Loveboat, med tanke på fartyget som dom är på vid Fhloston paradise (Hawaii känsla...paradiset!)
Till Titanic, då kaptenen på fartyget vid Fhloston pratar brittiskengelska och dricker te - detta förebådar fartygets undergång längre fram!
Planteringar.
I början av filmen börjar handlingen vid de fem elementens tempel i något som måste vara Egypten, med tanke på öknen och hieroglyferna! Att vi börjar vid templet, och diskussionen om de fyra elementen och det fem elementet, är naturligtvis en plantering inför lösandet av bekämpningen av den yttersta ondskan i slutet av filmen.
Korbens rökande och betoningen av hans tändstickor är naturligtvis en plantering. Han skakar om flera askar under samtalet med Finger, när vi träffar honom första gången. I den tändsticksask som han till slut hittar stickor i, så zoomas det in extra på att det finns en sticka kvar - Vilket naturligtvis är avgörande i slutet när han använder den för att öppna eldelementets sten!
Korbens alla troféer, foton, basker och snack med Finger om tidigare flygningar är naturligtvis en plantering för att skapa en logik i hans strider på skeppet vid Fhloston Paradise... Vilket leder till ytterligare planteringar då katten tittar på TV och ser annonseringen av tävlingen vid Fhloston Paradise!
Leeloos inlärning är en plantering i det att den zoomas in och får betydelse i handlingen. Dels i förhållande i striden med Mangalorerna, vari hon drar nytta av inläsningen av Bruce Lees stridsteknik, men även att hon fortsätter sin inlärning och att det genererar problematiken i slutet av filmen!
Handlingen.
Själva handlingen börjar med en inzoomning mot jorden. Något är på väg... ett skepp... på jorden pågår det en utgrävning av ett tempel i Egypten, året är 1914! I tydningarna av hieroglyferna i templet framgår det att en ondska kommer till jorden var 5000:e år, en ondska som bara kan bekämpas med hjälp av de fyra elementen, som kanaliseras genom en perfekt varelse som är det s.k. femte elementet. Detta faller naturligtvis in i en bakgrunds historia som kan har att göra med begreppet story.
Arkeologen vill f.ö. dricka Grappa - vilket eventuellt kan vara en fingervisning på att han är från Italien... Han pratar ju engelska med brytning!
Tiden vid handlingens begynnelse visas ju naturligtvis, men kan även uttolkas med hjälp av arkeologassistentens (spelade av Luke Perry) pistol och arkeologens fråga om rymdvarelserna är tyskar. Vilket glider över i att rymdvarelserna säger att stenarna inte är säkra på jorden längre - det vill säga med tanke på det stundande världskriget! Rymdvarelserna lovar att komma tillbaka med stenarna om 300 år, när ondskan återigen är på väg!
Filmens premiss handlar om kampen mellan gott och ont. "Time is not important, Life is" är ett citat som återkommer flera gånger i filmen. Liv är viktigt... och den totala ondskans mål är att utplåna liv!
Huvudkaraktär i filmen är ett begrepp som är svår att bestämma! Det finns olika vinklar på problematiken och det går att göra olika tolkningar av det hela! Korben Dallas är i början av filmen utvecklad gällande stridsteknik och kunskap, men befinner sig i ett underläge känslomässigt. Han skiter i livet och tar dagen som den kommer... han kollar inte posten då det mest troligt är dåliga nyheter. Leeloo å andra sidan är skapad att värna om liv, men hon har inga begrepp om känslor. Hon återskapas med hjälp av en mänsklig maskin (frågan är om hon sett annorlunda ut om dom kommit fram till jorden istället för att ha blivit sprängda av Mangalorerna!????) Hon är utvecklad på det sättet att hon är perfekt genetiskt och fysiskt... hon har även förmåga att lära sig snabbt!(Det här är en yin-yang situation nästan!)
Zorg är en intressant karaktär i filmen... hans ondska manifesteras i det att han väljer att avskeda 1 miljon arbetare vid ett tillfälle där det räckt att avskeda ½ miljon!
Filmtekniska grepp.
Filmen innehåller några intressanta filmtekniska grepp som är värda att nämnas. Den absolut häftigaste är enligt mitt tycke den liknelse som finns i övergångarna mellan att planet ska lyfta mot Fhloston Paradise och att Ruby Rhod förför en flygvärdinna!
Andra övergångar är t.ex. från hieroglyferna till stjärnkartan i federationens skepp... vilket då blir en övergång för att förtydliga att vi nu kommit fram till det tillfälle som ondskan är på väg att återkomma!
Genre.
Att filmen är en science fiction film borde vara relativt tydligt. Vi har ett utvecklat mänskligt samhälle, där bilar (och en djonk) flyger och begreppet "Compact living" dragits till sin spets! Husen är verkligen skyskrapor i ordets rätta bemärkelse och vi har ett samhälle som dels når ut långt i rymden men också övervakar sina medborgare väldigt hårt! Filmen innehåller även några element av igenkänning för tittaren. Yellowcab och McDonalds har lyckats med några produktplaceringar i skapandet av den här filmen.. men det har även en funktion som skapar identifikation för oss i vår "tid" i förhållande till den för oss okända framtiden! Ytterligare en anledning till att filmen blir klassificerad som sci-fi ligger i ljushastighetsförmåga och att passagerarna läggs i stasis!
Filmen har bitvis högt tempo med mycket och obegränsat våld. Dels i jaktscenen när Korben och Leeloo jagas av polisen, men även ombord på skeppet vid Fhloston Paradise.
Med Ruby Rhod och de cyniska kommentarerna från Korben, så kommer det även in vissa komiska inslag!
I övrigt vill jag påpeka en miss som jag hittade i filmen... en liten blunder... När Korben har vaknat ur stasis, när dom kommer fram till Fhloston Paradise, då går han ur sin sovplats och vidare... när handlingen hoppar fram till landgången till fartyget, så har han på sig sin jacka.... Som han inte tog med sig från sovhytten!!!
1. A night at Roxbury
2. In the mouth of madness
3. Cableguy
4. Titta vi spökar
5. Demolition man
6. Matrix
7. Fight Club
8. Maffiabröder
9. Casino
10. Big Fish
11.Planet Terror
12. The ninth Gate
13. Deltagänget
14. Armys of Darkness (Evild Dead 3)
Vissa har jag redan skrivit om... och de kommer jag lägga in länkar till senare... andra återkommer jag till om ett tag :)