0 Läs mer >>
 
Titeln anspelar på det fransmännen under renässansen och Aristoteles menade inte fick förekomma i ett drama - ett godumligt ingripande - Deux ex machina. Ett gudomligt eller osannorlikt, och osanorligt eller snarast ett ologiskt, ingripande som löser alla problem.
 
Intertexten till berättelsen ter sig relativt självklar. Asimovs I, Robot; Phillip K Dicks Do androids dream of electric sheep? eller som filmatisering hette: Bladerunner och inte att förglömma Spielberg och till viss del Kubriks skapelse -  A.I. Moderna berättelser som Terminator kan tas med och varför inte det sprojlans nya Chappie. Plus många fler. Pinnochio intertexten i denna, liksom i A.I och Bladerunner, är imitationen av mänskligt beteende och en fundamental drift eller vilja, om ni så vill kalla det, att bli en riktig pojke/människa.
 
Nathan chefen för sökföretaget "blue book", som ska ses som en blandning mellan facebook och google, har bosatt sig långt från civilisationen och utvecklar mänskliga robotar med artificiell intelligens. För att pröva sin skapelses kapacitet till människoliknande tänkande och kännande tar han in Caleb för att utsätta sin skapelses kognitiva förmåga.
 
Jag ska inte uppehålla er i storyns utveckling, och spoila den, utan går raskt in på vad filmen tillför sci-fi genren.
Sci-fi som genre handlar om teknisk utveckling, tillskillnad från berättelser med mystik eller magi som snarast hamnar under fantasy genren (t.ex. Star Wars, då rymdeposet faktiskt inte handlar om teknik, trots rymdfarkoster. Handlingen kretsar främst kring kampen mellan ont och gott, och "the force"). Den här filmen förflyttar oss inte långt fram i tiden, dt går ganska snabbt att identifiera vår nu tid, som jag nämnt ovan med parallellen mellan filmens företag "blue book" och vårt samtida facebook och google. Tekniken i berättelsen, utöver Ava och de övriga robotarna, är ganska nutida. Det nya/tekniska framsteget i berättandet är naturligtvis de mänskliga robotarna. (Ett smart grepp av regisör och manusförfattarna för att vi som tittar lättare ska kunna närma oss den)
Filmen reser naturligtvis den vanliga frågan inom sci-fi genren: Är detta en önskvärd framtid/utveckling eller borde vi fundera på att begränsa den. Denna typ av fråga hamnar i samma kategori som 6:e dagen med Arnold Schwarzenegger och bröderna/syskonen Wachowskis Matrix - den första om kloning och den andra om datorer och vårt beroende av dom.
 
spolier- varning på följande:
Jag anser dock att denna berättelse ställer en ny fråga: Vilket ansvar har vi inför vår skapelse, och vilken rätt har vi till dess existens. Om jag skapar en bil så har jag naturligtvis rätt att åka runt och sladda med den, jag kan också plocka isär den, byta delar och förbättra den. I denna berättelse skapar Nathan kvinnliga robotar, och har tillsynes sex med dom - är detta ett brott mot dom som kännande individer? Nathan vill även plocka isär Ava och nollställa hennes artificiella hjärna, efter testerna, för att kunna uppgradera henne - är det mord på hennes personlighet?
Berättelsen sätter, enligt mig, fingret på något mer djupgående än den tekniska utvecklingen - den kan översättas till andra mänskliga sammanhang med beroendeställning: Förälder-barn; Lärare-Elev etc.
Ava använder sin mänsklighet för att ta sig fri från sitt fängelse, hon spelar på och utnyttjar Calebs empati och lust till henne, hon hämnas på sin fångvaktare och tillika skapare Nathan och når friheten utanför. Frågan är varför och vad hon ska med den till... Någonstans svarar berättelsen att överlevnad är den mest grundläggande driften av allt! Och därmed blir detta inte en pinnochio historia, utan strävan efter att se mänsklig ut och agera mänskligt är ett medel för att nå målet för Ava.
 
Lysande film!
 
      av 5

Ex Machina

0 Läs mer >>
 
Bra början, men sen tappar storyn lite udd. Det går lite väl lätt att komma till slutstriden och motiven bakom storskurken känns lite väl blassé.
 
 
 av 5

James Bond - Spectre

0 Läs mer >>
 
Var det verkligen Sean Patrick Flanery som spelade Connor, precis som i ettan - enligt imdb så var det så.... men jag kände inte igen honom!
 
Regisören försöker uppnå en gudfadern 2 med den här filmen, men lyckas inte riktigt.
Nja... filmen gav inte så där jätte mycket, uppföljare har ju alltid det problemet att orginalet ofta är så bra att det inte går att övertrumfa. - men klart godkänd
 av 5

Boondock saints 2

0 Läs mer >>
 
 
 
"Frukta onda män. Men det finns en ondska som är större och det är goda människors likgiltighet"
Bröderna McManus går från ord till handling när den lokala puben hotas av den ryska maffian.
En, numera, klassisk crimefilm, om  två bröder som får nog med att tunga kriminella gömmer sig bakom lagen genom mutor och hot av vittnen.
 
Fantastiska karaktärer, bra tempo. Men den stora behållningen är Willem Dafoes - som gestaltar FBI agenten som utreder brotten i spåren av bröderna. Den fantastiska orkestreringen som karaktären gör av brottsplatserna samtdigt som regisören låter denne karaktär guida oss retrospektivt om utspelningen av varje brottsskådeplats... Detta grepp gör filmen till den solklara femma som den är.
 
En annan intressant karaktär är den tourettsdrabbade barägaren, som blandar ihop talesätt. "Why don´t you make like a tree and get the fuck out of here"
 
Inom kort ska jag se tvåan.... men utan Dafoe så är jag skeptisk!
 
  av 5

Boondock saints

0 Läs mer >>
 
Gammal klassiker!
 
 av 5

War of the roses

0 Läs mer >>
 
Fantastisk! Skratta så jag grät!!!! Lysande!!!!
Bästa filmen på länge!!!
Hatten av! Wow!
 
Filmen lär aldrig vinna en Oscar, men här får du en av mig Ryan Renolds
Det enda negativa - de som jobbat med textremsorna saknar tajming och sabbar lite till och från när texten avslöjar vad som kommer härnäst!
 
Tips: Stanna tills all text rullat klart efter filmen: easter egg!!!!
:)
 
Filmåret har precis börjat... och det finns massa marvelgodis att se fram emot: Civil War och Age of Apocalypse :D
 
 av 5

Deadpool

0 Läs mer >>
 
Bra action med James Franco som skurk och Jason Statham som hjälte.
Bra fart och lagom mycket thriller!
 
Väldigt bra gjord :)
 
 
 av 5

Homefront

0 Läs mer >>
 
Lyswande film om Tyskland under kriget. Spektakulär berättarröst och gestaltning av döden av Roger Allam.
Bland de bästa filmer om andra världskriget som jag sett!
 
 av 5

Boktjuven

0 Läs mer >>
 
På Viasat stod det att detta var en sci-fi.... nja.... skulle inte tro det!
Drama och romantik, och lite bortkastad tid!
 
Mayaindianerna vid porten till livets träd är den stora behållningen
 
 
 av 5

Fountain

0 Läs mer >>
 
Tröttnat på blockbuster i Hollywood förpackning - då är det här filmen för dig!
 
Bra story i efterdyningarnas av den franska revolutionen. Kungens man sänds till en av de franska provinserna för att undersöka attackerna från ett påstått onaturligt odjur.
 
Det här är en fransk film - så alla talar franska. Rekommenderar därför att du inte ser filmen när du är trött, då det gäller att hänga med i handlingen. Det bästa med filmen är dock fotot och slowdown effekterna i vissa av scenerna. T.ex. i en del actionscener. Klassisk rysar dramaturgi, med att inte visa monstret/gömma monstret för tittaren. Men det bästa i iscensättningen är hur regisören låter kameran falla ned på en symbolisk handling i scenen... som när blodet rinner ned från en vit duk, när huvudkaraktären styckar upp en varg!
 
Lysande!!!
 
 
 av 5

Vargarnas pakt

0 Läs mer >>
 
Två män vars öde korsades olyckligt i spåren av det amerikanska imbördes kriget.
Den ene på jakt efter den andre, för att hämnas en oförutätt. Korsandes ett bergigt vinterlandskap och vidare ner mot det karga ökenlandskapet.
 
Två bra skådisar i historisk miljö! Snygg film!
 av 5

Seraphim Falls

0 Läs mer >>
Rolig klassiker.
 
 
 av 5

Min kusin Vinny

0 Läs mer >>
 
Drömmare av idag knyts ihop för att rädda morgondagen. En väv som knyter ihop stora tänkare av igår, med idag för att rädda imorgon. Filmen är effektfull, men berättelsens plott känns en smula tunn.
 
 
 av 5

Tomorrowland