0 Läs mer >>
Forrest Gump är en intressant historia... (den påminner på något sätt om Big Fish tycker jag)
Filmen är ett annorlunda berättande av tiden efter andra världskriget, berättad genom Forrest Gump. Huvudkaraktären i den här filmen är annorlunda än i många andra filmer. Förvisso befinner han sig i ett underläge i början av filmen och i början av sitt liv, i sitt förståndshandikapp och att de flesta underskattar och ser ner på honom, men på många sätt så är han en statisk karaktär.... Han utvecklas inte genom filmen i någon större utsträckning. Natruligtvis blir han äldre och klokare med åren som vilken person som helst... men han utvecklas inte bort från sitt underläge... och det är inte meningen heller... för det är inte det som är det väsentliga för filmens handling och premiss!

Filmens berättarordning är sådan att den börjar med att han i ca 40 års åldern sitter och berättar om sitt liv för människor som råkar vara i hans närhet! Människorna som stannar upp och frivilligt eller ofrivilligt lyssnar på hans historier är ofta väldigt skeptiska till hans historier, men då och då plockar han fram någonting från sin väska som bekräftar hans historia!

Forrest Gump är på alla sätt en genomgod person som vill alla människor väl. Han må vara blåögd och till viss del en smula naiv... och som jag sa tidigare, han utvecklas inte genom berättelsen för att överkomma sina begränsningar. Snarare är det så att filmen försöker visa allt det knäppa som sker i världen.... ofta i form av nyhetsuppläsningar om en president som blivit beskjuten/mördad eller hur Forrest springer iväg från något hemskt som hänt honom! Dessa upprepningar visar på konstanten i filmen och understryker min poäng om handlingen... För premissen i filmen är att i allt det hemska som sker i världen, vare sig det är krig eller att någon/några vill dig illa, så finns det hopp. Många människor som hamnar i Forrests omgivning ser ner på honom... men de påverkas av hans godhet och hans givmildhet - vare sig de vill det eller inte!

Filmen är ett drama då den berör människors liv och hur de utvecklas.... relationer mellan Forrest och andra karraktärer i filmen står i centrum. Filmen innehåller komedi, då den har vanliga situationer som varje människa går igenom i sitt liv, men sätter Forrest i sin kavata och osäkerhet i dem! Men filmen är framförallt episk, då den spänner över en livshistoria i retrospektivitet!

Filmen visar även på poängen att en fokalisator/berättare kan ljuga/förändra en berättelse utifrån sitt eget perspektiv... medvetet eller omedvetet!


Forrest Gump

0 Läs mer >>
Fick idag en födelsedagspresent i förskott... Scene it? till x-box360... fan vad kul det är!!!!

Någon som vågar utmana mig???

:-)
/R

Scene it?

4 Läs mer >>

Hej igen!

Med anledning av att en god medbloggare/medborgare av bloggvärlden pekat på min inkonsekvens att sätta betyg. Vill jag förtydliga några punkter som jag funderat på sedan dess. - Mest för min egen skull, för att jag vill skriva av mig mina tankar.. men även utifall att någon undrar ;)

Jag är lärare och måste i min betygsättning av elever vara professionell. Jag är dock den första att ställa mig upp och bestrida att det går att vara helt objektiv. Men i betygssättning av elever så måste betygen vila tryggt och fast mot de kriterier och mål som gäller för kursen... sen kan olika lärare betona olika kriterier mer eller mindre, beroende på hur han/hon ser på ämnet och på kunskap(vi är ju inte robotar som är stöpta i samma form... faktiskt *lol*) När jag sätter betyg i ämne så är genren redan fastlagd... är det samhällskunskap så är det kriterierna för samhällskunskap som gäller!

Gällande betygssättningen av filmer är det på samma sätt att man måste fundera över vad det är fråga om för typ av genre och hur detta påverkar filmen. Annars blir det som att gå in och bedömma resultaten på ett fysikprov efter religionskunskapkriterierna. Det går därför inte helt ihop att jämföra betygssättningen mellan olika filmer... och utifrån hur jag satt betygen säga att "aha.. Robert gillar den filmen bättre än den där filmen!" Mina rankingar av filmer skulle vara olika från dag till dag om jag satte ihop t.ex. en topp-20 lista över de bästa filmer jag sett... Att sätta betyg blir därför en fråga om total subjektivitet... och till skillnad från betygssättningen av elever så behöver jag inte påminna mig själv och ifrågasätta huruvida jag är på ett dåligt humör idag eller inte *hehe*!

Men helt ifrån det blå är ju inte betygssättningarna hämtade... Jag är ute efter om en film kan ses och är värd att ses många gånger. Om det finns ett budskap som är relevant... Om filmen är logisk (inget deux ex machina.. eller hur det nu stavas!) etc. Så visst, någon form av kriterier finns det nog ändå... Får fila på sådana längre fram!

Till sist vill jag lyfta fram en annan aspekt. En elev skrev om mig, för något år sedan, "Robert kan se något gott i allt"... (Naturligtvis väldigt smickrande) Och det är det som jag på något sätt är ute efter på den här bloggen, att lyfta fram värdefulla element i filmer! Men kanske ännu mer att plocka fram möjliga vägar att gå från passiv tittare till aktiv analytiker! Eller som jag brukar säga till mina elever i Rörlig Bild och Filmkunskap: Mitt mål är att sabba ert sätt att se på film, för all framtid!

Vill passa på att tacka min sambo, Anneli, som korr.läser alla mina inlägg här på bloggen... om du hittar stavfel eller andra skavanker i texten, så beror det på att hon inte hunnit läst dom ännu! - Puss på dig älskling!


Arrestera min väska & Godnatt Världen, vart du än är!
/R

Betygssystem på blogg...

0 Läs mer >>
Titeln på filmen The Dark Rising - ring of iron fick mig direkt att dra paralleller till Sagan om ringen... Denna intertextuella gliring är naturligtvis en ren marknadsföringsfint från filmdistributören i Sverige! - Om ni klickar på länken så kommer ni finna att titeln på den amerikanska utgåvan är The Seeker: The Dark is Rising. Denna titel ger istället kopplingar till Quidditchspelet och Harry Potter! Du som tittar på filmen kommer, antagligen som jag, vifta vilt och skrika rip-off på Harry Potter med tanke på den tonårige pojken som är en sökare och har magiska krafter/förmågor (dock ej magiutövande i form av formler/trollkarl!)! Och därför är det bra om jag meddelar dig att boken som ligger till grund för  den här filmen, skrevs 1973... Så det är nog snarare tvärtom Rowling som hämtat ett och annat från den här berättelsen istället!

Nå till handlingen då: Jo... ung pojke fyller 14 år och mystiska saker börja ske runt omkring honom! Han blir kontaktad av en grupp äldre, i byn som han växt upp i, som säger att han är en krigare som ska leta efter ljusets sex tecken! Mörkrets ryttare vill dock förhindra honom från att lyckas! Kamp mellan gott och ont, ljus och mörker med andra ord!

Filmen var o.k. Ingen komplicerad handling... En fantasyberättelse, då den innehåller magi, som lutar åt det äventyrliga hållet! Filmen är lättsam och gör sig bra på en sö(m)ndag!




/R

The Dark Rising

3 Läs mer >>
Hej alla filmälskare!

Ska alldeles snart börja läsa en kurs som heter Science fiction, vid Uppsala universitet... tänkte att ni kunde få ta del av lite tankar och kategoriseringar som jag filar på... kan hjälpa inför framtida filmtittande kanske???
Håller även på att fila på ett inlägg (som troligen kommer dröja ett bra tag!!!) Som heter Star Wars - Sci-fi eller Fantasy... något att se fram emot kanske???

Klicka på nedanstående bilder, så blir de större!





En annan modell är:





Kommentera dem gärna!!!
Enjoy!
Ärtor ut
/R

Science fiction- & Fa...

3 Läs mer >>
Jag hade hört mycket gott om nya Rambo filmen och såg därför fram emot att se den... lite småskeptisk var jag dock med tanke på det magplask som Rocky Balboa (Rocky VI) innebar! Men jag tänkte att den förtjänade en chans.. speciellt som Julie Benz (som spelar Darla i Angel och Buffy serierna!) är med i filmen.

Till en börja med känns intrigen ganska äkta.. Rambo har bosatt sig på gränsen till Burma för att komma bort  från civilisationen. En grupp missionärer från Colorado kommer till byn där Rambo bor och frågar honom om han kan hjälpa dem in i Burma, så att dom kan hjälpa den lidande civilbefolkningen! Diskussioner uppkommer mellan Rambo och en kvinnlig missionärer om hurvida man kan förändra världen eller inte... Och tillslut ger sig Rambo och hjälper dom in i Burma...

Mycket action och mycket dödande.. vilket drar ner filmen! För det blir överdrivet och genererade en gemensam suck från mig och min sambo!

*spoiler varning*
och i slutet av fílmen så sitter jag och funderar.... vad var meningen med filmen... och sen kom jag på det... Rambo kom hem! Trams!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
*spoiler slut*

Betyget blir lågt!



Första Rambo filmen är fortfarande bäst!!!!
/R

Rambo

1 Läs mer >>
Hello Movielovers!

Såg filmen Zodiac som är gjord av David Fincher, som ligger bakom filmer som Fight Club,  The Game och Se7en. Så det är kanske inte så konstigt att jag kände en dragning till att se Zodiac. Och till en början känns filmen bra... den har mystik och ett gott tempo... En seriemördare är lös i Kalifornien under slutet av 60-talet och början av 70-talet! Mördaren anmäler in sina mord till polisen, efter det att han begått dem. Han tar kontakt med några stora tidningar i San Fransiscoområdet och begär att dom ska publicera ett schiffer, annars tänker han döda fler!

Filmen innehåller en massa tidshopp utifrån att vi får se filmens huvudkaraktär undersöka omständigheterna kring morden.... och efter ett tag så tappade jag tråden och blev ganska trött på filmen.. Så just nu känner jag mig ganska besviken!

Filmen är gjord utifrån verkligheten... så detta ska tydligen ha hänt.... och för folk i USA så kanske det spelar roll.... Men filmen slutar i ett stort "jaha... vad var det för mening med det här då!???", för mig!

Första halvan av filmen är bra.. men sen blir den ett sömnpiller... - ladda med en kudde med andra ord!!!!!!!!!!!!!!



/R

Zodiac

0 Läs mer >>

Adam Sandler har inte rosat marknaden de senaste åren, men med filmen Click och nu med Chuck & Larry så har han hittat tillbaka till god form.

Min Adam Sandler lista ser ut enligt följande:
1. Anger Management
2. Click
3. The Wedding Singer
4. Chuck & Larry
5. Little Nicky

Filmen är med andra ord inte den bästa han gjort... men inte heller den sämsta! Som vanligt så dyker det upp en och annan gammal kompis från SNL i biroller... precis som Sandler själv brukar göra i deras!

Filmens handling går ut på att Larry vill ändra sitt testamente, så att hans barn tas om hand ordentligt om det skulle vara så att han skulle dö. Han övertygar sin vän och arbetskollega Chuck att ingå partnerskap med honom då det krävs massa pappersjobb för att ändra de formella skrivelser som redan finns (kopplat till Larrys avlidne fru). Larry och Chuck ingår alltså äktenskap så att Larry slipper fylla i massa papper(logiskt???).... I alla fall... Larry och Chuck blir uppkollade av en kontrollant, så att dom inte bryter mot lagen och inte lever som gifta - det är tydligen en massa problem med att människor ingår partnerskap för att få förmåner i USA. Därför blir Chuck och Larry tvungna att ge deras falska äktenskap en trovärdig fasad...

Filmen är charmig, även om motivet till hela storyn är tramsig! Budskapet är dock viktigt... hur ändrar folk att se på en man som helt plötsligt ställer sig upp och säger att han är homosexuell! Mycket fördomar och konstiga ideer om hur man själv blir påverkad syns hos människorna omkring karaktärerna Chuck och Larry! Och de är ju trots allt samma killar!!!




Inte världens bästa film.... inte ens Sandlers bästa... men den är charmig!

/R

Här med förklarar jag...

0 Läs mer >>

Hej elever!
Här har ni några arbetsuppgifter som ska fyllas på tekniska museumet. Lite att tänka på tills vi kommer dit!!!
Om ni är några som kommer på debatt ämnen så kan ni ju maila det till mig... vi behöver ju naturligtvis researcha lite kring det... ett bra ämne skulle kunna vara krig en film kanske???

Förslag på saker att jobba med innehållsmässigt i programmet:


Nyhetschef

Programledare

Utrikesreporter

Inrikes

Ekonomireporter

Kulturreporter

Sportreporter

Debattledare

Modereporter

Meteorologi

Researcher

Extern reporter (göra reportage "på stan") ca 10 pers!


Saker att jobba med teknik/form för programmet


Tv-fotograf

Ljudmixer

Bildmixer

Bildredaktör/grafiker (hitta bilder till sändningen, göra digitala namnskyltar etc)

Redigerare (klippa ihop reportage i adobe premiere)

MVH Robban

Inför besöket på tekn...

0 Läs mer >>
Hej!

Jag ska försöka skapa en analysmodell av filmvåld:

1* Våldet insinueras.
                                      Ljud eller t.ex. att någon kommer ut blodig ur ett rum.
                                      Tittaren/publiken får alltså inte se hur våldet går till och hur det drabbar, utan blir med hjälp av
                                      ledtrådar varse om att det har skett!

2* Våldets ursprung och utövande.
                                      Den som skjuter/slår och vad som skjuter syns. T.ex. kan förövarens uttryck hamna i fokus.
                                      En pistolmynning som avlossar ett skott eller en näve som slår!

3* Den drabbade syns och betonas.
                                      Tittaren/publiken får se när den drabbade/offret träffas av t.ex. pistolskott och flyger bakåt.

4.Våldets konsekvenser.
                                      Tittaren/publiken får se blodet som kommer ur sår eller stänk av blod när ett skott träffar
                                      en person. Kort och gott skadan syns och får konsekvenser för personen som drabbats
                                      av våldet!

5* Övervåld.
                                     Våldsutövaren använder ett våld som är mer än nödvändigt för att döda eller att skada i
                                     onödan. D.v.s. Utövaren ställer sig och sparkar på en person som ligger ner och är utslagen.
                                     Utövaren skjuter flera skott så att blod stänker, efter det att offret tydligt dött!

Vad tycker ni? Behövs nivåerna förtydligas eller utökas? Gråskalor emellan????
/R

Våldsanalysmodell!

4 Läs mer >>
Filmen Matrix är en film som visar på sci-fi genrens tyngd och essens! Att kunna sätta en dagsaktuell fråga på sin spets kan ibland vara svårt... Den kan lätt bli avfärdad som att "då avbryter vi eller gör något åt det" innan. Sci-Fi genren tar steget bort iväg från våra dagsaktuella begränsningar och ställer frågan "Tänk om"/"What if"... En annan intressant film som lyfter en fråga på detta sätt är Gattaca med kloning och abortfrågan... I både Matrix och Gattaca ser det mänskliga samhället annorlunda ut och ger etiska frågor ett annat spelrum! Därmed får den inte de begränsningar som frågan skulle ha om handlingen utspelade sig i vår egen realtidsrymd!

Matrix var väldigt nyskapande och revolutionerande när den kom... vilket enkelt kan ses när vi sätter 1999 års näst bästa film The Mummy i relation... "Mumien" hade även den ganska hög teknisk standard, men hamnade i skymundan från Matrix! På grund av detta skulle jag vilja kategorisera in Matrix som en modern klassiker!

                                                                          

Jag har använt filmen tidigare, som en film som eleverna fått göra prov på. Filmen lämpar sig väldigt bra för att titta på struktur och uppbyggnad, samt att göra närläsningar. Personligen vill jag förorda ett marxistiskt och en feministisk djupanalysering av filmen. Det finns tydliga inslag av hierarkier och över- och underordnade i samhällstrukturen... med människan i basen, maskinerna i överbyggnaden och Matrixsystemet som ideologi! I en feministisk analys kan karaktären Trinity ställas mot Neo, men även mot filmens andra kvinna... dvs. Switch! Vad är kvinnligt och manligt i filmen... Trinity är ju nästintill en man och har ett manligt beteende... Switch är klädd i vita kläder och Trinity i svarta... dom är varandras motsatser i mångt och mycket!

Matrix innehåller många små detaljer... som att Neo är ett anamgram och blir ONE! Många religiösa namn figurerar tillsammans med det faktum att Neo ska frälsa världen!

Det är inte första gången jag ser filmen... och det lär inte bli sista gången heller... sparar lite analyspunkter till dess!






/R

Matrix

0 Läs mer >>

Sin City är en formidabel orgie av ultravåld och överexponering av sex och sexualitet. Allt är överdrivet och överexponerat... Vi får följa ett antal karaktärer, goda så väl som mindre goda, genom deras överlevnadskamp i (Ba-) Sin City. Berättarordningen är okronologisk, vilket kan ställa till det för den ovane tittaren, och karaktärernas berättelse sammanflätas på varierat subtila och påtagliga sätt! Varje karaktär guidar tittarna genom händelserna genom att dom agerar berättarröst för att förstärka handlingen!

Filmen har naturligtvis ett överdramatiserat våld... Men samtidigt så är den ett filmtekniskt mästerverk, med inzoomningar, betoningar med ljus (t.ex. av ögon) och med färger på blod och vissa karaktärers ögon/hår/kroppsdel! De olika karaktärerna blöder även på olika sätt... olika mycket och med olika färger.

Filmen bör ses... och naturligtvis med en hink salt (att plocka nypor så ofta det behövs!)



/R

Sin City

0 Läs mer >>
Då har man sett den andra filmen från Grindhouseprojektet!
Gillar du splatter och blodstänk, då är detta rullen för dig :)


                                                                 

Filmen Planet Terror är en zombierulle av gamla mått...  Zombiefieringen sker inte på en gång, vilket gör att de människor som håller på att förvandlas kan snacka ett tag! (Vilket får mig osökt att tänka på en äldre zombierulle där zombier använder polisradio och skickar meddelandet "send more brains" - kommer dock inte ihåg vad filmen hette!) Precis som i gamla goda zombierullar så verkar ätandet av hjärna ha en central plats på zombiernas meny! (Vilket fick mig att kläcka ordvitsen : Äter gärna hjärna i Järna... - Vilket min sambo ansåg vara helt i linje med filmen... dvs kasst!)

Till skillnad från Death proof så försöker den här filmen inte skapa några tidsmässiga förvirringar! Planet Terror utspelar sig i vår samtid.... Det smusslas inte med mobiler som i Death Proof, och dessutom nämns bin Laden!

image32

Intressant är att en av hjältarna i filmen har smeknamnet "El Wray"... om jag inte missminner mig helt fel, så är det även namnet på fristaden som bröderna Gecko är på väg till i filmen From Dusk Till Dawn (vilken även den är ett samarbete mellan Tarrantino och Rodriguez!)

El Wray är en karaktär som verkar ha någon form av militär- eller agentutbildning bakom sig. Han är också ganska tidigt på spåren om vad det är som sker i den lilla byn! El Wray är grymt snabb med knivar och pistoler. En annan karaktär som är intressant är läkaren Dakota, som är iskall när det gäller att använda bedövningssprutor... hon har till och med en pistolliknande apparat som kan skjuta iväg sprutorna snabbt! Häftigast av allt är ju naturligtvis Rose McGowans karaktär Cherry, som blir av med sitt ben och ersätter det med ett automatvapen!

Ska du se den här filmen bör du vara beredd på zombier, splatter och  blod som stänker... och vad du än gör, så ät för guds skull inte en pizza eller middag när du ser den här filmen! Filmskaparna ville göra en grisig skitfilm... och dom har lyckats!!!




/R

Planet Terror

0 Läs mer >>
Hallå!

Satt och zappade lite till maten och fastnade i filmen Serving Sara. (Har sett den förut!) Den här filmen har två stora fördelar... Först och främst Elizabeth Hurley, som jag tycker är den snyggaste skådespelerskan som finns(Hugh Grant är tom i kolan som vänstra på henne!). Sen är Bruce Campbell... dvs min favorit b-filmsskådis från filmen Army of Darkness :)

Filmen är lagom go och lagom lätt... handlar om en delgivningsman, spelad av Mathew Perry, som ska delge Sara(Hurley) skilsmässopapper! På grund av att Sara blir delgiven så kommer skilsmässorättegången ske i Texas - vilket gör att hon inte kommer få ut mycket ifrån skilsmässan... Hon lovar delgivningsmannen 10% om dom delger hennes man först istället(och river den delgivning som han gett henne)... vilket då leder till att rättegången hamnar i New York och hon får ut mer pengar!

Rolig film med glimten i ögat! Helt o.k. och hög söndagsfilmsstatus!




/R

Serving Sara

0 Läs mer >>
Filmen Casanova av  Lasse Hallström är ett typsikt kostymdrama som utspelar sig i det medeltida Venedig!
I rollen som Casanova hittar vi personen som antagligen kommer bli vår tids James Dean... dvs Heath Ledger.

Filmen är ganska lättsam och lätt att hänga med i! Figuren Casanova går ju naturligtvis att länka ihop med den litterära figuren Don Juan!




/R

Casanova

0 Läs mer >>
I den lilla byn Barrow i Alaska försvinner solen i 30 dagar i sträck varje år! Passande nog kommer ett gäng vampyrer på besök och ställer till det för byborna!

Dessa vampyrer påminner starkt om vampyrer från andra filmer/berättelser... dom tål inte ljus och dom är starkare än vanliga människor! Dom har däremot inte bara två huggtänder, utan alla tänder är spetsiga/vassa... dom verkar inte heller vara ute efter enbart blod, utan det är mänskligt kött i största allmänhet! Deras utseende skiljer sig också från andra berättelsers vampyrer... dessa vampyrer har sneda ögon... vilket ger dom ett hajliknande/rovdjursliknande utseende!

Jag har svårt att se Josh Hartnett som något annat än ungdom... Han har i mina ögon svårt att fylla rollen som en vuxen och/eller auktoritetskaraktär på film. I den här filmen funkar det väl sisådär!

*spoiler varning*
Filmen kändes till att börja med udda och nyskapande... och jag "njöt" när jag tittade på filmen över att den var ganska bra! Hela denna känsla förstörs dock i slutet när den gode sheriffen villigt låter sig förvandlas till en vampyr, då han injecerar vampyrblod in i sin egen kropp.... då tappar filmen allt det briliianta och häftiga som berättelsen byggt upp!

Blääääää!!!!!!!!!!!!!!


/R

30 days of night