Sex and the City

Nog har man allt  sett ett och annat avsnitt av den här serien... Det måste erkännas... kanske inte för att jag varit intresserad av seriens tema eller att någon av karaktärerna varit direkt lockande att följa! Serien har dock varit enkel, med korta och lättförståeliga teman i avsnitten, de har gått på sändningstid när det inte funnits något annat som varit bättre att se och dessutom kunde man komma in varsom helst i serien utan att man direkt missat något! - Med detta i bakhuvudet var jag naturligtvis tvungen att se avslutningen på det hela... precis på samma sätt som man var tvungen att se sista avsnittet av Seinfeldt och Vänner!

Filmen känns som tre avsnitt staplade ovanpå varandra... vilket inte är negativt när det gäller Sex and the City... man köper konceptet! Det har varit en del skriverier om att serien och filmen verkar fördummande och hämmar kvinnans rätt till t.ex. lika lön... Dessa påståenden och åsikter kan jag förstå mig på... Det finns naturligtvis en underliggande kvinnosaks fråga och rätten för en kvinna att få vara mer än bara älskarinna, kokerska och mamma och i detta för filmen fram något positivt! Men detta är bara biprodukter av filmens verkliga tema(och seriens) vilket är att sälja en livstil och sälja konsumtionen som den yttersta glädjen! Filmen skulle lika gärna kunna ha titeln "Kvinnor på Manhattan och dagens i-landsproblem"! och det är här som jag håller med t.ex. Wiklund!

Filmen är en bra finish på serien... dessvärre drar den äckliga produktplaceringen med väskor, tidningar m.m. ner betyget... tror inte att jag direkt kan sätta ett monsterbetyg... filmen är dock enkel och lättsmält och får därför tre kakor!

Vi får hoppas att detta inte drar igång en trend av att göra filmer på flera sitcomserier... Men ryktet går ju om en Vännerfilm... så det är väl att hoppas lite väl mycket!
NoneNoneNone
/R

Kommentera här: