Var är Björklund?

                 Utsidan av Karlstad universitets huvudbyggnadKulturministern invigningstalar

Som jag tidigare sagt så funderade jag under flertalet tillfällen under World Summit veckan, över var Jan Björklund var! Han borde ha varit med på denna världskongress av flera anledningar

* Det fanns föreläsningar om hur lärande i olika länder ser ut, och hur vissa länder samverkar (t.ex. genom Signis )

* Debatter och föreom vad barn och ungdomar lär sig på sin fritid och genom media, utan för skolan. Både negativa och positiva. Hur vi i skolan kan använda och vad vi måste jobba med... men även om vad lagstiftning och en självsanering inom mediamarknaden måste till!
           
             Exempel på mediafenomen som behöver diskuteras och kritiskt granskas i skolan.
 
* Björklund skulle behöva klargöra regeringens syn på media i relation till utbildning. En svenskföreläsare hävdade att Björklund uttryckt att "vi provat det här med IT i Sverige och det funkade inte". Vilket jag tycker är en strutsattityd till det hela. Men vad jag hört skulle det "vidgade textbegreppet" i svensk ämnet försvinna ifrån kursplanen, samtidigt som jag vet att samhällskunskapen kommer att slaktas för mer än 50 % av alla gymnasieelever. Därmed kommer större delen av den analytiska delen i svensk mediautbildningen försvinna. Visserligen kommer historiaundervisningen, med betoningar på källkritik, att utökas så att alla gymnasister läser ämnet - men detta är helt fel väg att gå! Det här kommer jag gå in djupare på under rubriken "Kunskapssyn och ny lärarroll"!

Sammantaget med sin frånvaro, bortplockandet av mediaprogrammet, slakten av samhällskunskapsämnet och nedmonteringen av "det vidgade textbegreppet" så tycker jag att den svenska regeringens utbildningspolitik ter sig en smula bakåtriktad! Media är framtiden inom kunskap!

Kommentera här: