0 Läs mer >>
Cirkeln (DVD)
Hello movielovers!
Hoppas att ni saknat mig :)
Ny bioupplevelse - Se på bio i soffa=Supernajs.
 
Tänk att det går att göra bra film i Sverige... vem hade kunnat tro att det gick att bryta sig ur Stig-Helmer och Jönssonliga förbannelsen!? Och vilka effekter :)
 
Filmen tar tag i tittaren på flera plan. Den lyfter tonårsproblematik med självskadebeteende; föräldrar som inte lyssnar; kontakten med rektor och auktoritetsfigurer; tonårsförälskelse i den unga lärare (my... my... där kom det kommentarer - "hur skulle du reagera om en elev sa så till dig?")
 
Filmen knyter även an mot fantasy genren med magiska platser. Min förhoppning (har ju inte läst böckerna) är även att eventuella vågar ta tag i de historiska kopplingarna som finns i vårat land gällande häxeri och även anlägga ett sasmhällskritiskt perspektiv gällande könsroller. Tidigt i filmen har en karaktär utsatts för hatbrott/mobbing med ifrågasättande av sin manlighet, då han tydligt har ryktet om sig som "bög". (hans skåp är nedklottrat) Min förhoppning är att uppföljare tar tag i liknande problematik som Easy A.
 
Filmen ger mig starka intertextuella vibbar mot Harry Potter och hans Hogwarts.
Och filmen igenom sitter jag och väntar på vem den "onde" är... och när det står klart så funderar jag tillbaka på hur hen blivit planterad genom historien. Det är det som gör filmen värd att se igen :)
 
För den som gillar den här typen av filmer kan jag rekommendera The Craft som är en rulle på liknande premisser - men som dock saknar den här filmens mångbottnade djup.
 
Ser verkligen fram emot en uppföljare (jisses... och jag som inte gillar uppföljare :P )
 
Nu måste jag ta mig en filurare på vilken film som ska ses härnäst. Jupiter Ascending eller Seventh Son.... Wachowski syskonen eller Jeff Bridges! Svårt val :O)
 
 
Ärtor ut
Moviemaster

Cirkeln