0 Läs mer >>
                            DVD Film: I skuggan av Bronx

Calogero växer upp i Bronx. Hans främsta förebilder är två män. Den ene är hans far och den andre är den lokale gangster ledaren, Sonny. Calogero får se hur denne gangster har ihjäl en annan man, men pekar inte ut honom när polisen kräver det... Detta gör att Sonny "ser efter" Calogero och tar hand om honom. - Något som Calogero´s pappa inte tycker om! - Precis som framsidan av filmen visar växer alltså Calogero upp emellan dessa två förebilder.

Som tonåring hamnar C, som pojken nu kallas, i ett gäng av smågangsters. Och med detta möter han också på en form av rasism mot färgade... Något som C inte förlikar sig med - På så sätt hamnar han emellan sina barndomskamrater och människor han inte har något emot ... Mycket med relationskonflikter med andra ord!

Maffia, fader/son relation som toppas med amerikansk segregationsproblematik på 60-talet!
Bra och gripande!




/R

I Skuggan av Bronx

0 Läs mer >>
                         DVD Film: Fear and Loathing in Las Vegas
En mycket skum rulle, var främsta syfte verkar vara att porträttera/visualisera hur drogmissbruket upplevs av den som är uppe i det... Inga förklaringar, inga krusiduller. Lura hotell, trasha hotellrummet och tänd på!

Lysande monologer av Depp och kufisk rulle!

Någonstans gillar jag den, men för det mesta hajar jag ingenting - Men det är nog inte meningen heller!




/R

Fear and Loathing in ...

0 Läs mer >>
                        DVD Film: Blood Diamond
Vissa filmer är bra utifrån ett underhållningsvärde och en förströelse... andra filmer har något att säga om vår samtid och världen vi lever i! - Det här är en sådan film!

Filmen handlar om Solomon, som blir tillfångatagen av RUF i Sierra Leone... Hans familj blir splittrad - Hans fru och dotter hamnar i flyktingläger; sonen blir barnsoldat åt RUF och han själv hamnar vid en diamant"gruva".

Filmen har många filmtekniska och berättarmässiga styrkor. Symboliken med örnen som kommer inflygande i dalen samtidigt som Solomon hittar diamanter, kan man inte ta fel på! Intressant är också, att trots att det är Solomon som är huvudkaraktär och går löser ett underläge; så är det nog ändå så att Danny Archer, som är hjälpare, går igenom den mest själsliga förändringen där han! Hjälpare som karaktär är ju annars statiska och går ofta under... urtypen är Gandalf och Obi-Wan Kenobi!

Bra film... men kanske en smula tung - Inget för en söndag med andra ord!!!




/R

Blood diamond

0 Läs mer >>
                              DVD Film: Dolan's Cadillac


Det var minst tio år sedan jag läste Stephen Kings novell "Dolan´s Cadillac" och jag har väntat ända sedan dess på att den skulle filmatiseras. Boken börjar med det spanska ordspråket (eller klingonska, om man ska tro Star Trek produktionen) "Hämnd är en rätt som ska serveras kall!" - Det gäller att ha nerver och att kunna utföra den på ett passande sätt!

Dolan är en gangster som tar livet av fru Robinsson, då hon sett honom och hans kumpaner döda! Fru Robinsson tar kontakt med polismyndigheten och rapporterar vad hon sett... Dessa lovar att skydda henne - men misslyckas! Herr Robinssons liv slås i spillror när han nu i ung ålder blir änkling - Det enda som driver honom är hämnd och samtalen med hans döda fru! Ska han lyckas och i så fall hur!

Spännande rulle... läs även novellen - den finns i Nightmares and dreamscapes. Där flera av Kings filmatiserade noveller även finns med(som Nightflier t.ex.!)
 
Don´t mess with the teacher ;)




/R

Dolan´s Cadillac

0 Läs mer >>
                               DVD Film: Transporter 3
Uppföljare är ofta en stor besvikelse... exempel går att rada upp, vari orginalet har varit alldeles lysande och sen har karaktären och produktionen krämats ut till sista droppen för att stilla hungern hos produktionsbolaget. Exempel som Robocop, Terminator och Taxi kan nämnas. Detta var något jag tänkte på när jag slog på filmen(hey.. det är söndag och jag ville ha läätsmält action... om du nu undrar varför jag utsätter mig för ett potentiellt filmhaveri!)... och jag tänkte på bilen som det bärande temat för Transporterserien - och det slog mig, i ögonblicket innan det dök upp på skärmen, att likheten med Taxi är rejäl - vilket förklarar sig i att det är samma manus författare - LUC  BESON!

Frank är tillbaka och får ett dödligt uppdrag att leverera ett paket till okänd destination! Uppdragsgivaren kontaktar Frank via mobil och han får mata in kordinationer på sin GPS.... han har en hake på sig... han har påtvingats ettarmband som sprängs om han avlägsnar sig från bilen!

Filmen är helt ok... hög oktanig action och bra fightingscener! Karaktären utvecklas dock inte... men men... Filmen funkar helt ok på en söndag kväll!!! 





Ärtor ut!
/R

Transporter 3

1 Läs mer >>
                                 DVD Film: Harry Potter och Halvblodsprinsen
För första gången så hade jag läst (a.k.a lyssnat på ljudbok!) innan jag såg filmen, och för första gången blev jag besviken på en Harry Potter film. Naturligtvis ligger en del av besvikelsen i att jag hade en bild av hur jag ville att filmen skulle vara och vad som borde ha varit med. Men min besvikelse bottnar i mer än förenklingen av intrigen.

Framförallt är jag besviken på att karaktärerna blivit så platta i den här filmen, i jämförelse med de andra filmerna. Det är helt enkelt så att handlingen går för snabbt fram... och då menar jag inte att flera scener där relationer fördjupas i långa diksussioner eller utbrott av diverse slag... Nej det är inte det det är fråga om... I dialog i befintliga scener hade ett par uppehållande tystnader; blickar som fångas in och kameraperspektiv som betonat!

En av böckernas stora styrka är att de inte bara presenterat karaktärerna och intrigen dem emellan i varje bok... de har blivit fördjupande och utvecklande... böckerna har även fördjupat mötet med den andra världen/den magiska världen allt mer bok för bok. Allt i enlighet med hur Harry blir del och får ta del av detta medans hans skolgång fortlöper. Detta har inte tappats bort så mycket i föregående filmer - Men det gör det nu!!! Och det är nog detta som är den främsta invändningen som jag har mot filmen!

Naturligtvis är scenen med inferierna magnifik och storslagen... Men varför har vi blivit berövade striden på Hogwarts! De fyra dödsätarna blir totalt överflödiga i och med denna dramatisering... Snacka om att jag känner mig lurad på konfekten!

Nej... det här blir bara en etta... se filmen på DVD istället och spar pengarna!




/R

Harry Potter & Halvbl...

0 Läs mer >>
                                 DVD Film: Mina jag & Irene

Den här filmen har jag verkligen, lik filmens tema, en dualistisk läggning till!
Å ena sidan så är det den film, som jga utan att tveka kan säga att jag sett flest gånger... Den här filmen rullade oavbrutet på tv´n när jag jobbade natt på First Hotell Grand i Falun!
Å andra sidan är Jim Carey alldeles lysande i fightscenerna och hur han växlar mellan Charlie och Hanks sätt att vara!

De tre bröderna och scenen med hönan är obetalbar... och jag garvar läppen av mig varje gång!!

Se denna klassiska Jim Carey film!!!!



NoneNoneNoneNone
NoneNoneNoneNone
/R

Mina jag & Irene

0 Läs mer >>
                        DVD Film: Seven Pounds

En spännande dramafilm om en man som söker kontakt med människor som har det svårt och gör allt för att hjälpa dom. Han släpper dom aldrig för nära inpå sig och verkar ha svåra emotionella problem själv... men han pratar inte om det och han vill inte släppa ut det inför dom han hjälper heller!

En väldigt bra historia med en bruten kronologi... den börjar precis innan slutet på berättelsens kronologiska handling. Ben ringer 911 och säger att han ska begå självmord och behöver en ambulans.

Det är extra kul att se att man valt samma motell i den här filmen, som i filmen Memento!



NoneNoneNoneNone

Myche bra!!

/R
/R

Seven Pounds

0 Läs mer >>
                                 DVD Film: Wimbledon
Roligt kärleksdrama om en föredetting som glimrar till en sista gång, i närheten av en nya ung stjärna!
Kärlek, prestigé och avundsjuka i härlig mix!


Här finns utrymme för att göra en feministisk analys... Hur kärleken påverkar omvärldens syn på honom och henne. För hans del är den positiv och utvecklande, men för henne är den neddragande!

NoneNoneNone
NoneNoneNoneNone

/R

Wimbeldon

0 Läs mer >>
                              DVD Film: Envy

En historia om hur avundsjuka kan ställa till en bra vänskap!
Inte den bästa film jag sett med Ben Stiller eller Jack Black - Men Christopher Walken är lysande som hippie!
NoneNone
NoneNoneNoneNone
/R

Envy

0 Läs mer >>
                        DVD Film: Wallander - Sidetracked

Wallander får ett nytt fall på bordet. En yngre kvinna bränner sig själv ute på ett rapsfält och en seriemördare skalperar sina offer!

Kenneth Branagh är lysande, som alltid!


NoneNoneNone
/R

Wallander - Sidetrack...

0 Läs mer >>
                       DVD Film: Happy Feet

Den lilla kejsarpingvinen Mummel föds annorlunda. Till skillnad från alla andra kejsarpingviner, så föds han inte med någon själssång... han uttrycker istället sin glädje med att dansa. Något som inte tas väl emot av pingvinsamhället som han bor i.

När fisken börjar försvinna faller anklagelserna från äldrerådet att det hela beror på Mummels avvikelse - vilket leder till att han förvisas från samhället!

Mummel ger sig iväg på en resa för att ta reda på var fisken har tagit vägen!

Den här historien skulle mycket väl kunna vara indiansk eller medeltida europeisk... tydlig intertext!!!



NoneNoneNone
NoneNoneNoneNoneNone
/R

Happy Feet

0 Läs mer >>
                                  DVD Film: Bubba Ho-tep

Elvis är inte död... han är gammal, stel, använder rullator och kan inte gå på toa själv. Elvis vardagar på ålderdoms hemmet  går ut på att se tiden gå i superfart... i övrigt funderar han över var hans potens tagit vägen och vad som gick fel med hans plan. Elvis bytte nämligen plats med en av hans imitatörer under hans glansdagar... Han hade blivit trött på livet i rampljuset och tappat gnistan efter att Priscilla lämnat honom. Dessvärre hamnade han i koma efter en tid och när han vaknar upp så är han gammal!

Nu har ålderdomshemmet råkat ut för en egyptisk mumieförbannelse, och Elvis måste samarbeta med John F Kennedy - en annan av åldringarna som bor på hemmet. John F blev utsatt för en komplott när han var i Dallas, vilket resulterade i att han plastikopererades om till en mörkhyad medelklass man!

Mycket rogivande b-film a´la Bruce Campbell!



NoneNoneNone
NoneNoneNone
/R

Bubba Ho-Tep