Bram Stoker´s Dracula

Äntligen kan jag skriva in mitt inlägg... ibland ruttnar man lite på internet... - men det kanske är min burk som jävlas... vl får rensa i den!

OK... Såg alltså Dracula igår och var bra mosig i huvet efter att ha klämt ner den som grädde på moset efter Sweeney Todd.

Francis Ford Coppolas version av denna klassiker är stilren och håller god thriller/skräckis nivå... musiken (speciellt stråkarna när Dracula visar sitt demoniska jag) är i klass med Hajens! Bram Stoker´s Dracula innehåller ett gott virkesmaterial, bestående av mycket bra skådespeleri och schyssta effekter och kamera, och filmen i sig självt är ett mycket gott hantverk!!!




Sen kan jag ju inte låta bli att skriva lite om själva karaktären Dracula. Det är ju faktiskt så att alla vampyrberättelser/-böcker och -filmer måste på något sätt förhålla sig till honom!

Spännande med Coppolas version är att den visar Draculas ursprung och ger en förklaring till varför vampyrer och främst Dracula har problem med saker som hänger ihop med Kristendomen (typ kors och vigvatten etc.). I Bram Stokers Dracula är ursprunget att han förnekar Gud och svär trohet i kampen mot Gud, efter det att hans kära begått självmord(då hon lurats att tro att Dracula dött i strid!).

I Dracula 2000 finns en mer kittlande koppling... vari Dracula egentligen är Judas Iskariot, och hans förräderi mot Jesus gör att han blir vampyr!

I Buffy the vampire slayer förekommer Dracula i en episod där han dels är skyldig Spike pengar, men även har en charm som gör att han kan lura kvinnor till sig - precis som i Bram Stokers... utöver detta är han dock bara en "vanlig"  vampyr!

Finns många fler trådar att dra i... men dom sparar jag till nästa vampyrrulle!
/R

Kommentera här: