Flightplan & Sea of Love

Tjena alla filmisdiggare (den första av mina elever som berättar för mig vad orginalet till denna öppningsfras är från, får en karamell!)

Filmhelgen bjöd på thrillers, en ny och en lite äldre. Båda bra, men på olika sätt.
Flightplan talade till mig som förälder och pappa. Filmen handlar om en kvinna vars man har gått bort, och på vägen hem till USA så försvinner hennes dotter på planet! Flygpersonalen börjar tveka på henne, och tror att hon antingen glömt att ta med sig sin dotter eller att hon är så traumatiserad av sin mans bortgång, att hon inbillar sig att hon har en dotter.

Som pappa griper situationen naturligtvis tag i mig... vad skulle inte jag göra om min son var totalt bortom min kontroll/övervakning/vetskap om var han var (jag är ju inte överbeskyddande.... ja ni förstår nog vad jag menar!)

Flightplan har trevliga framåtrörelser, som är tillräckligt starka för att jag ska hålla med om kategoriseringen av att det är en thriller! Är kvinnan tokig och har inbillat sig allt, eller är det någon som är ute efter henne och kommer att använda dottern som gisslan. Bered er på en del twistar oxå!
Bästa Jodie Foster filmen sen När lammen tystnar! EN 4:a i betyg! :)


Sea of love är en film som jag gillar starkt... den kategoriseras på fodraletsbaksida, som en thriller... och det finns mystik och frågor som balanserar på en knivsegg. Filmen kan även kategoriseras som en crime, då brotten står i fokus för handlingen.... framförallt med tanke på att handlingen utgår ifrån en polis som undersöker brotten. Det finns även moraliska aspekter kopplade till polisyrket i handlingen.

Sea of love är gjord i slutet av 80-talet... och det märks... inga mobiltelefoner som folk har på sig - Inte ens en enda personsökare! Datorerna på polisstationen är klumpiga och har en standard som min gamla 286 med cga skärm skulle slå *hehe*.

Det finns romantik och erotik insprängt i historien (en del nakenhet utlovas!) Al Pacino film, som mycket väl kan relateras till hans polisporträtterande i filmen "Heat". Filmen rekommenderas starkt och får en 4:a + en 1 extra nostalgi poäng! :)

Kommentera här: