Reklamanalys - Grupp snöskata



Kommentarer:

1 Sofie:

skriven

Baby Born Magic Potty

Detta är en reklamfilm för Baby Born, dockan som kan äta, dricka och sedan gå på potta. Den riktar sig till små flickor som leker med dockor. Det kan man se på färger, musik och att det bara är med små flickor i reklamen som leker med dockorna. Det är mycket ”baby rosa” och ”baby blått”. I bakgrunden spelas en gullig liten melodi. Det finns en flickdocka och en pojkdocka med i reklamen, det kan man se på att ena dockan har en blå pyjamas och blå tillhörande saker och den andra dockan (flickdockan alltså) har rosa nattlinne och rosa tillhörande saker. Det är väldigt könsindelat. Dockan har behov som en riktig bebis och därför blir det att flickorna som leker med dockan får samma ansvar som en riktig mamma, som dem en dag antagligen kommer att bli. Det blir som att mamman har hela ansvaret i förhållandet när det gäller att ta hand om sitt barn. Man ser ju ingen kille i reklamen som kan agera roll som pappa till dockan. Den här dockan tror vi är/var väldigt populär med tanke på att den är väldigt lik en riktig bebis, när man är liten så vill man känna sig stor och vara som de vuxna och när man tar hand om dockan får man ett stort ansvar och man känner sig duktig och äldre. Det kan vi säga av egen erfarenhet, då vi själva varit barn och lekt med dessa dockor. De flesta flickor uppfostras till att ta hand om andra och vara så omtänksamma som möjligt, redan när de är riktigt små. Vilket man kan se i reklamen då flickorna i reklamen är väldigt små, kanske bara 6-7 år.



http://www.youtube.com/watch?v=e0PQQ0TkcV4



Crazy Axe Commercial – Axe Shower Girls

Den här reklamen utspelar sig först i en dusch, där en man står och duschar och tvålar in sig med den nya Axe Shower Gel. Plötsligt spricker golvet och han hamnar i en danslokal full med lättklädda tjejer. Han försöker täcka för sina genitalier och tjejerna härmar hans rörelse så det blir som en dans. Sedan börjar han dansa sig ut ur rummet och den pinsamma situationen. Utanför rummet står en snygg tjej iförd endast handduk, vad man kan se, som han omfamnar och efter det får man se sist är alla danstjejer som dansar utmanande, typ ”juckar”. Eftersom att tjejerna härmar hans rörelser under reklamens gång så kan man dra slutsatsen att han hade sex med den där kvinnan i slutet. Vilket gör att detta är en reklam som anspelar på sex, då det är mycket lättklätt, naket och planerade kameravinklar (t.ex. att man zoomar in en kvinnas bröst och mannens stjärt). Det är en reklam som sticker ut i mängden och fångar ens uppmärksamhet, själv tyckte vi den var ganska rolig och det är svårt att hålla sig för skratt. Reklamers mål är ju att fånga en viss målgrupps uppmärksamhet och det har den här reklamen lyckats med. Målgruppen är män i alla åldrar, eftersom att det är många tjejer med i reklamen som är lättklädda och budskapet är att om man använder denna duschtvål så får man många tjejer och deras uppmärksamhet.



http://www.youtube.com/watch?v=g_ySo29c-Gg

2 Sandra:

skriven

Baby Born Magic Potty

Flickorna håller med på med flickdockorna. Man vill hela tiden könsindela allting, allt från leksaker till skönhetsprodukter. (Jag har till och med sett när tv programmet "plus" har gjort ett test där det visar sig att en kvinnlig och en manlig rakhyvel egentligen är samma sak bara det att designen är väldigt olika). Vi matas hela tiden med saker som är könsindelade, vill vi inte att barnen ska få leka och bli den som hon/han vill. Kan inte tjejer leka med bilar bara för att dem inte är lika våldsamma och skriker döda honom (generellt).



Reklamen visar även att tjejerna ska leka flera, att det är socialt och att man får vänner.



Jag tror också att dockan blir jätte intressant för ett barn eftersom de vill vara som mamma, de vill kunna själva och att öva sig att ta ansvar. Bilden som finns eller fanns mer förut att familjen skulle vara uppdelad så att mamman sköter barn och hushåll, detta förstärk ju genom att inte en manlig roll ens finns med i reklamen.



Crazy Axe Commercial – Axe Shower Girls

Hela reklamen har sexuella anspelningar som sagt tex att det är lättklädda och åtsittande toppar. Budskapet tycker jag också är lite att produkten ger en mod, självsäkerhet och att man ska älska sig själv för att då får man utdelning för det.



Filmen är rolig och det väcker absolut uppmärksamheten till sig, reklamer som står ut och är roliga brukar lättare kommas ihåg av många och det är väl de som är själva grejer, för när du står där i hyllan med olika schampoon och duschkrämer så ska du automatiskt när du ser denna produkt tänka på reklamen och sedan köpa produkten.



Beroende på vem som ser reklamen så finns det ju olika uppfattningar, och jag skulle tro att många tänker att mannen blev så fräsch att han till och med (förmodligen) fick ett ligg. Reklamen riktar sig inte bara mot männen utan även kvinnor. Eftersom de ser hur kvinnorna reagerar och beter sig i reklamen. Kvinnor ser hur fräsch han blev av just den produkten.

3 Josefine L:

skriven

Crazy Axe Commercial – Axe Shower Girls

Jag tycker att den här raklamfilmen är lite för utmanande, men dem vill ju göra saker så att man ska komma ihåg den. Fast man kan nog glömma bort vad dem gör reklam för. Det gör jag i allfall.

Kommentera här: