Twillight - Eclipse

                                           DVD Film: The Twilight Saga - Eclipse
Ett rejält fall framåt från den segkola som var New Moon. Två orsaker till detta: De historiska tillbaka blickarna som gav ett bättre sammanhang för filmen, och sen ett högre tempo och ett bättre klimax med den avgörande fighten i slutet av filmen... Fortfarande är det ganska mycket tonårsserie a´la "Days of our life" (obs: Något jag lägger en negativ värdering kring!!!!) men det börjar ta sig lite!

Observera att jag inte kategoriserar den här filmen till vampyr, då jag inte anser att det är det som det är fråga om!
De olika krafterna som vampyrerna har jag inget emot - det kan sättas i kontexten av serien Kindred, vilket jag rekommenderar starkt. Att vampyrer kan vara goda eller åtminstone kämpa mot ondare ting/väsen är heller inget nytt.

Det jag vänder mig mot är att dessa vampyrer till synes tappat de svagheter som vampyrkaraktären alltid haft - dvs dagsljuset! Dom till och med skiner som diamanter i solskenet.... Detta förtar hela karaktärens själ(om ni ursäktar mitt ordvitsande). Som om ond eller god är vampyren fortfarande en nattvarelse! Vilket dom inte är i den här berättelsen! - Med andra ord så må dom kalla sig vampyrer... men jag anser att dom inte är det!


 

Poäng efter allmän bedömning.Poäng efter allmän bedömning.
Poäng efter nivå av söndagsfilmPoäng efter nivå av söndagsfilmPoäng efter nivå av söndagsfilm

Kommentarer:

1 Vito Gogola:

skriven

"Twilight" var faktiskt förvånansvärt dålig, så om jag ser uppföljaren får vi se, men jag gör nog det bara för att. För övrigt häftig filmblogg, checka gärna in min (http://www.movieburger.blogspot.com)! :)

Kommentera här: